یك كارشناس مطرح كرد

حذف یارانه سوخت، بهترین راهکار برای رشد صنعت هوایی

حذف یارانه سوخت، بهترین راهکار برای رشد صنعت هوایی به گزارش ثبت آسان، یک کارشناس صنعت حمل و نقل هوایی با اعلان اینکه حذف یارانه سوخت، بهترین راه حل برای رشد صنعت هوایی است، اظهار داشت: البته این حذف باید بصورت تدریجی صورت گیرد تا تأثیر زیادی بر صنعت هوایی نداشته باشد.


علی کجباف در گفت و گو با ایسنا، درباره ی چالش های صنعت هوایی بیان کرد: چالش روز صنعت هواپیمایی ایران کمبود صندلی پرواز در بازار است. این کمبود به سبب دخالت دولت در قیمت گذاری بلیت هواپیما است. این دخالت سبب شده که شرکت های هواپیمایی نتوانند قیمت بلیت ها را متناسب با هزینه های خود بالا برند و در نتیجه، مجبور به کاهش تعداد صندلی های پروازهای خود شده اند.
وی با اعلان اینکه فرسودگی ناوگان از مشکلات دیگر صنعت هواپیمایی است، اضافه کرد: فرسودگی ناوگان موجب افزایش هزینه های تعمیر و نگهداری هواپیماها، کاهش راندمان روزانه هواپیما و زمین گیری برخی ناوگان و در نهایت افزایش قیمت بلیت می شود. در عین حال تحریم ها نیز موجب افزایش هزینه های تامین قطعات و خدمات هواپیمایی شده است.
این کارشناس حوزه حمل و نقل هوایی درباره ی علت کمبود بلیت هواپیما بیان کرد: علت اصلی کمبود صندلی پرواز در ایران، دخالت دولت در قیمت گذاری بلیت هواپیما است. قیمت بلیت هواپیما بصورت دستوری تعیین می شود و این دخالت سبب شده که شرکت های هواپیمایی نتوانند قیمت بلیت ها را متناسب با هزینه های خود بالا برند و در نتیجه، مجبور به کاهش تعداد صندلی های پروازهای خود شده اند.
فرسودگی ناوگان و تحریم ها، عامل موثر در کمبود عرضه بلیت
کجباف افزود: البته فرسودگی ناوگان و تحریم ها نیز از دیگر عوامل کمبود عرضه بلیت است. فرسودگی ناوگان موجب افزایش هزینه های تعمیر و نگهداری هواپیماها و در نتیجه افزایش قیمت بلیت می شود. تحریم ها نیز موجب افزایش هزینه های تامین قطعات و خدمات هواپیمایی می شود.
وی درباره ی نقش ایرلاین ها در این خصوص توضیح داد: فارغ از عوامل ساختار رقابتی صنعت هواپیمایی، بنظر می رسد شرکت های هواپیمایی بابت کاهش قیمت بلیت از دو طریق عرضه صندلی خودرا در بازار محدود کرده اند. یک بوسیله کاهش پروازها، که ایرلاین ها تعداد پروازهای خودرا کاهش داده اند تا تعداد صندلی های کمتری در بازار عرضه کنند. دیگر بوسیله غیرفعال کردن و زمین گیر کردن ناوگان خود، شرکت های هواپیمایی تعدادی از هواپیماهای خودرا زمین گیر کرده اند تا هزینه های تعمیر و نگهداری آنها را کاهش دهند.
این کارشناس صنعت هوایی با اعلان اینکه کاهش دستوری قیمت بلیت موجب کاهش درآمد شرکت های هواپیمایی می شود. در نتیجه، شرکت های هواپیمایی برای جبران این کاهش درآمد، باید هزینه های خودرا کاهش دهند یا تعداد صندلی های خودرا کاهش دهند.
کجباف اشاره کرد: کاهش قیمت دستوری بلیت هواپیما، گرچه در کوتاه مدت، تقاضای صنعت هواپیمایی را بیشتر می کند و حتی موجب می شود که تعدادی از مردم از سایر شقوق حمل و نقل نظیر جاده ای و ریلی به سمت پرواز با هواپیما روی بیاورند، ولی در بلندمدت این امر می تواند منجر به کاهش کیفیت خدمات شرکت های هواپیمایی، کاهش ایمنی پروازها و حتی ورشکستگی تعدادی از شرکت های هواپیمایی شود.
وی افزود: یکی از راه های کاهش هزینه بلیت، و تراز کردن درآمد و هزینه در شرکت های هواپیمایی، کاهش کیفیت خدمات است. شرکت های هواپیمایی ممکنست برای جبران کاهش درآمد، هزینه های خدمات خودرا کاهش دهند. این امر می تواند منجر به کاهش ایمنی پروازها، کاهش راحتی مسافران و کاهش جذابیت شرکت هواپیمایی برای مسافران شود.
این کارشناس صنعت حمل و نقل هوایی بیان کرد: در سالهای اخیر، شرکت های هواپیمایی ایران بارها از افزایش قیمت بلیت هواپیما برای جبران هزینه های خود آگاهی داده اند. این افزایش قیمت با مخالفت های زیادی از طرف مردم و مسئولان روبرو شده است. با اهمیت ترین علت افزایش قیمت بلیت هواپیما ناشی از تورم و نرخ ارز است. تورم موجب افزایش هزینه های پرسنلی، هزینه های تامین قطعات و حتی خدمات فرودگاهی می شود. افزایش نرخ ارز نیز موجب افزایش هزینه های واردات قطعات و خدمات هواپیمایی می شود.
مسئولان دولتی با افزایش قیمت بلیت هواپیما مخالف هستند
کجباف با اعلان اینکه با وجود درخواست شرکت های هواپیمایی، عموماً مسئولان با افزایش قیمت بلیت هواپیما مخالف هستند، اضافه کرد: یکی از دلیلهای آنها این است که افزایش قیمت بلیت هواپیما می تواند موجب افزایش هزینه های سفر برای مردم شود. این امر می تواند خصوصاً برای اقشار کم درآمد جامعه مشکل ساز باشد. خیلی از مردم از سفر با هواپیما برای انجام کارهای ضروری مانند زیارت، درمان و دیدار با خانواده و دوستان استفاده می نمایند. افزایش قیمت بلیت هواپیما می تواند این سفرها را برای آنها دشوارتر یا حتی نا ممکن کند.
وی افزود: همین طور افزایش قیمت بلیت هواپیما می تواند موجب افزایش قیمت سایر کالاها و خدمات در رابطه با سفر شود. این امر می تواند خصوصاً برای گردشگری و صنعت حمل و نقل هوایی مشکل ساز باشد. گردشگری یکی از صنایع مهم در اقتصاد ایران است و درآمد زیادی را برای کشور به وجود می آورد. افزایش قیمت بلیت هواپیما می تواند موجب کاهش درآمد این صنعت شود.
این کارشناس صنعت حمل و نقل هوایی اشاره کرد: در کنار دلیلهای اقتصادی، مسئولان ممکنست دلیلهای سیاسی و اجتماعی دیگری نیز برای مخالفت با افزایش قیمت بلیت هواپیما داشته باشند. به عنوان مثال، ممکنست نگران باشند که افزایش قیمت بلیت هواپیما موجب افزایش نارضایتی عمومی شده یا این که دولت را به پشتیبانی از منافع شرکت های هواپیمایی متهم کنند.
آزادسازی بلیت هواپیما چه نتیجه ای بدنبال دارد؟
کجباف درباره ی نتیجه آزادسازی قیمت بلیت هواپیما بیان کرد: گرچه در آغاز آزادسازی قیمت بلیت هواپیما، با افزایش قیمت بلیت، تقاضا کاسته می شود، اما در بلندمدت هزینه های یارانه ای دولت برای پشتیبانی از شرکت های هواپیمایی کاهش پیدا می کند. همچنین، با افزایش رقابت بین شرکت های هواپیمایی، کیفیت خدمات و راندمان صنعت هواپیمایی بیشتر می شود و قیمت بلیت هواپیما نیز کاهش پیدا می کند.
وی افزود: باتوجه به این مشکلات، افزایش قیمت بلیت هواپیما به عنوان یک راهکار برای جبران کاهش درآمد شرکت های هواپیمایی پیشنهاد می شود. البته این افزایش قیمت باید به شکلی باشد که فشار زیادی به مردم وارد نکند و موجب کاهش تقاضا برای سفر با هواپیما نشود. برای این منظور، دولت باید با همکاری شرکت های هواپیمایی، یک سازوکار مناسب برای تعیین قیمت بلیت هواپیما تدوین کند. این سازوکار باید به شکلی باشد که از یک سو، هزینه های شرکت های هواپیمایی را پوشش دهد و از طرف دیگر، فشار زیادی بر مردم وارد نکند.
سوخت یارانه ای به نفع رشد صنعت هوایی نیست
این کارشناس صنعت حمل و نقل با اعلان اینکه ادامه روند دریافت یارانه سوخت توسط شرکت های هواپیمایی، چندان به نفع رشد صنعت هوایی نیست، اضافه کرد: این امر موجب می شود شرکتها انگیزه ای برای کاهش مصرف سوخت و افزایش راندمان آن نداشته باشند. همچنین، یارانه سوخت بهانه ای برای مداخله دولت در بازار و نرخ گذاری دستوری قیمت بلیت هواپیما از طرف دولت به وجود می آورد.
کجباف افزود: در مقابل حذف یارانه سوخت به همراه آزادسازی نرخ بلیت هواپیما موجب می شود که قیمت بلیت هواپیما به قیمت واقعی خود نزدیک تر شود. این امر ممکنست موجب کاهش تقاضا برای سفر با هواپیما شود، اما در نهایت موجب می شود که صنعت هوایی بطور پایدار رشد کند.
وی اشاره کرد: بدین سبب بنظر می رسد که حذف یارانه سوخت، بهترین راه حل برای رشد صنعت هوایی است. البته این حذف باید بصورت تدریجی صورت گیرد تا تأثیر زیادی بر صنعت هوایی نداشته باشد. همچنین، باید راهکارهای جایگزینی برای پشتیبانی از شرکت های هواپیمایی در نظر گرفته شود. به عنوان مثال، دولت می تواند به شرکت های هواپیمایی تسهیلاتی ارائه کند تا هواپیماهای جدید و کارآمدتری بخرند. این امر موجب می شود که مصرف سوخت شرکتها و در نتیجه، هزینه آنها کم شود.




منبع:

1402/11/09
09:38:10
5.0 / 5
416
تگهای خبر: اقتصاد , بازار , تسهیلات , خدمات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد مطلب ثبت آسان
نظر شما در مورد این مطلب
سوال:
= ۲ بعلاوه ۳

ثبت آسان

ثبت شرکت آسان

sabteasan.ir - حقوق مادی و معنوی سایت ثبت آسان محفوظ است