واکنش هندی ها به همکاری ایران و هند در چابهار
به گزارش ثبت آسان، قرارداد مشارکت ایندیا پورت گلوبال لیمیتد در تجهیز و بهره برداری از پایانه های کانتینری و کالای عمومی بندر شهید بهشتی چابهار روز (۲۴ اردیبهشت ماه) به امضا رسید.
به گزارش ثبت آسان به نقل از ایسنا، در مراسم امضای قرارداد مشارکت شرکت IPGL هند در تجهیز و بهره برداری از پایانه های کانتینری و کالای عمومی بندر شهید بهشتی چابهار، مهرداد بذرپاش - وزیر راه و شهرسازی کشور - و وزیر بنادر، کشتیرانی و آبراه های هند و علی اکبر صفایی - مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی - حضور داشتند.
امضای این قرارداد نقطه عطفی در همکاریهای تجاری و اقتصادی دوجانبه و منطقه ای دو کشور همینطور تسهیل همکاریهای راهبردی بین ایران و هند به حساب می آید. از اهداف کلان انعقاد این قرارداد که در نتیجه مذاکرات کارشناسی و تخصصی گروه کاری مشترک حاصل شده است، میتوان به تشریک مساعی دو کشور در عملیاتی کردن اهداف موافقتنامه بین المللی حمل و نقل در کریدور شمال جنوب، موافقتنامه ترانزیتی سه جانبه ایران، هند و افغانستان با محوریت بندر چابهار و توسعه همکاریهای ترانزیتی و حمل و نقل چندوجهی بین ایران و هند در منطقه آسیای مرکزی در چهارچوب اهداف همکاریهای راهبردی هند و آسیای میانه اشاره نمود.
تقویت و تسهیل همکاریهای ترانزیتی هند و افغانستان از راه ایران، توسعه محور شرق و سواحل مکران، توسعه همکاریهای منطقه ای ایران، هند و روسیه برای سرمایه گذاری های مشترک در تکمیل زیربناهای منطقه ای حمل و نقل و ترانزیت، از اهداف دیگر این قرارداد است.
روزی تاریخی برای بخش دریایی
دولت هند به رهبری نارندرا مودی هم اعلام نمود که هند روز دوشنبه قراردادی ۱۰ ساله با ایران برای توسعه و بهره برداری از بندر چابهار ایران امضا و روابط خویش را با این کشور استراتژیک خاورمیانه تقویت کرد. هند با توسعه بندر چابهار بعنوان راهی برای حمل کالا به ایران، افغانستان و کشورهای آسیای مرکزی است.
به نقل از خبرگزاری هند، روز دوشنبه، روزی تاریخی برای بخش دریایی منطقه است چونکه هند و ایران این توافقنامه بلندمدت را در مورد بندر چابهار امضا کردند که نویدبخش عصر جدیدی از تجارت و همکاریهای دریایی و همینطور حمل و نقل است. با عنایت به ادامه سرمایه گذاری هند در بندر چابهار، کارایی و ظرفیت آن بیشتر خواهد شد و تعهد هند به توسعه اقتصادی منطقه را تقویت می کند.
بعنوان بخشی از این توافق، هند تجهیزات مختلف مورد نیاز برای توسعه عملیات در بندر ازجمله دستگاههای حمل و نقل، لیفتراک و غیره را تهیه خواهد نمود. در بیانیه وزارت کشتیرانی هند آمده است که این توافق راه را برای افزایش فرصت های تجاری و سرمایه گذاری هموار می کند و می تواند توسعه اقتصادی هند را تقویت کند.
سورباناندا سونوال -وزیر بنادر، کشتیرانی و آبراه های هند- بعد از امضای این توافق اظهار داشت: اهمیت بندر چابهار از نقش مجرای صرف بین هند و ایران فراتر رفته و بعنوان شریان تجاری حیاتی برای اتصال هند به افغانستان و کشورهای آسیای مرکزی عمل می کند. این پیوند راه های جدیدی را برای تجارت باز کرده و انعطاف پذیری زنجیره تأمین را در سرتاسر منطقه تقویت کرده است.
ارزش قرارداد
به نقل از ایندیا، مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی ایران گفته است که بر طبق این قرارداد، ایندیا پورت گلوبال لیمیتد حدود ۱۲۰ میلیون دلار سرمایه گذاری خواهد نمود و ۲۵۰ میلیون دلار دیگر هم برای تأمین مالی خواهد داشت که ارزش قرارداد را به ۳۷۰ میلیون دلار می رساند.
یک مقام دولت هند هم اظهار داشت که ایندیا پورت گلوبال لیمیتد برای نخستین بار در انتهای سال ۲۰۱۸ عملیات بندر را بر عهده گرفت و از آن زمان تابحال ترافیک کانتینری بیشتر از ۹۰هزار TEU و محموله های فله و عمومی بیشتر از ۸.۴ میلیون تن را اداره کرده است.
این مقام مسئول اضافه کرد: در مجموع ۲.۵ میلیون تن گندم و ۲۰۰۰ تن حبوبات از هند از راه بندر چابهار به افغانستان ارسال شده است. با امضای این قرارداد، پایه های مشارکت بلندمدت هند در چابهار را بنا نهادیم.
اهمیت استراتژیک
بندر چابهار که در استان سیستان و بلوچستان در سواحل جنوب غربی ایران است، در نقطه مهمی با دسترسی ساده از سواحل غربی هند قرار دارد. بندر کاندلا در گجرات نزدیکترین بندر به آن با ۵۵۰ مایل فاصله دریایی است، در حالیکه فاصله بین چابهار و بمبئی ۷۸۶ مایل دریایی است و از سال ۲۰۱۹، این بندر بیشتر از ۸۰هزار واحد معادل ۲۰ فوت (TEU) ترافیک کانتینری و بیشتر از هشت میلیون تن محموله فله و عمومی را جابجا کرده است.
سونوال اضافه کرد: امضای این قرارداد تأثیر چند برابری بر دوام و دیده شدن بندر چابهار خواهد داشت. به نقل از ایشان، چابهار نه تنها نزدیکترین بندر ایران به هند است، بلکه از نظر دریایی هم بندر عالی است.
هند با پروژه بندر چابهار به تقویت تجارت منطقه ای بخصوص برای اتصال خود به افغانستان دست می یابد. هند و ایران این بندر را بعنوان مرکز کلیدی کریدور حمل و نقل بین المللی شمال-جنوب (INSTC) پیشبینی کرده اند. INSTC پروژه حمل و نقل چند حالته به طول ۷۲۰۰ کیلومتر برای جابجایی کالا بین هند، ایران، افغانستان، ارمنستان، آذربایجان، روسیه، آسیای مرکزی و اروپاست.
وزارت امور خارجه ۱۰۰ کرور روپیه برای بندر چابهار برای سال ۲۰۲۴-۲۰۲۵ مختص کرده است که بر تمرکز هند بر پروژه های ارتباطی با ایران تاکید دارد. هدف اینست که چابهار را با کریدور حمل و نقل بین المللی شمال-جنوب (INSTC) پیوند دهیم و مسیری را از هند به روسیه از راه ایران ایجاد نماییم. این بندر مسیر جایگزین برای رسیدن به افغانستان و آسیای مرکزی به هند عرضه می دهد.
انتظار معاملات بندری بیشتر
هند به دنبال تقویت حضور خود در زیرساخت های کلیدی در راه عبور از خلیج فارس است. هند برای سال ۲۰۲۳، هند ۱۳هزار و ۲۸۲ TEU جابجایی محموله در پایانه شهید بهشتی را در نظر گرفت که از ۳۰۹۶ TEU در سال ۲۰۲۲ افزایش پیدا کرده است.
کارشناسان می گویند اگر بندر به شبکه ریلی متصل شود، مقدار محموله امکان دارد به میزان قابل توجهی افزایش یابد. هند در ساخت خط راه آهن چابهار - زاهدان به طول ۷۰۰ کیلومتر هم مشارکت دارد. تفاهم امه ای بین IRCON شرکت راه آهن هند و شرکت ساخت و توسعه زیرساخت های حمل و نقل راه آهن ایران (CDTIC) در سال ۲۰۱۶ برای ساخت پروژه راه آهن چابهار - زاهدان به امضا رسید.
هند برنامه های سرمایه گذاری عمده ای در ایران دارد که عموما در اطراف بندر چابهار متمرکز شده است، چونکه به هند مزیت استراتژیک نسبت به چین و پاکستان می دهد و حدود ۱۷۰ کیلومتر با بندر گوادر پاکستان فاصله دارد. در بودجه اتحادیه برای سال مالی ۲۲، وزارت دارایی ۱۰۰ کرور روپیه برای توسعه بندر چابهار اختصاص داد.
منبع: sabteasan.ir
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد مطلب ثبت آسان