چند راهکار برای احیای فرودگاه های کم تقاضا

چند راهکار برای احیای فرودگاه های کم تقاضا به گزارش ثبت آسان، یک کارشناس صنعت هوایی با اعلان اینکه فرودگاه های کشور مدل کسب و تجاری ندارند، اظهار داشت: در مورد راه اندازی فرودگاه ها مسیر نادرستی پیش گرفته ایم و همه فرودگاه ها شبیه به هم و بزرگ تولید شده اند، در حالی که لازم نیست همه فرودگاه ها بزرگ باشند. فرودگاه می تواند بسته به کارکرد و به اندازه هواپیمای در تردد، کوچک و بزرگ باشد. حالا نیز می توانیم با راهکارهایی فرودگاه های کم تقاضا را احیا و اقتصادی کرد.



به گزارش ثبت آسان به نقل از ایسنا، آنطور که برخی کارشناسان صنعت هوایی می گویند در کشور و در بعضی استانها فرودگاه هایی تولید شده که تعداد پروازهای آن خیلی کم بوده یا در مناسبت های خاص استفاده می شوند و تنها چند روز در سال کاربرد دارند، اما هزینه نگهداری آنها بسیار زیاد است و کل سال باید برای حفظ استاندارهایشان هزینه کرد.

کارشناسان معتقدند در مورد راه اندازی فرودگاه ها مسیر نادرستی پیش گرفته ایم و همه فرودگاه ها شبیه به هم و بزرگ تولید شده اند، در صورتیکه همه فرودگاه ها لازم نیست بزرگ و شبیه مهرآباد باشند. فرودگاه می تواند بسته به کارکرد و به اندازه هواپیمای در تردد، کوچک و بزرگ باشد.

در همین راستا، حمید غوابش - کارشناس صنعت هوایی - در گفت و گو با ایسنا، با اعلان اینکه از شروع انقلاب برداشت اشتباهی از مدهای حمل و نقل شده بود که روش های حمل و نقل عامل توسعه شهرها هستند، اظهار داشت: تصور این بود که راه اندازی هر زیرساخت حمل و نقل به خودی خود عامل توسعه است و فرودگاه نیز از این امر مستثنی نیست و هرجایی فرودگاه بسازیم حتما توسعه پدید خواهد آمد که البته این مساله برداشت کاملا نادرستی از نقش فرودگاه ها در توسعه شهری است.

ساخت فرودگاه نیازمند توجه به پتانسیل های منطقه است

وی اضافه کرد: برای ساخت فرودگاه باید به جغرافیای حمل و نقل هر منطقه توجه کنیم؛ یعنی این که هر منطقه چه پتانسیلی دارد و متناسب با آن زیرساخت های حمل و نقل را راه اندازی و توسعه دهیم. ساخت فرودگاه به امید این که عامل توسعه باشد، برداشت اشتباهی است و همین مورد سبب شده در کشور با تعداد زیادی فرودگاه مواجه شویم که تقاضایی نداشته باشند یا تقاضای آنها بسیار اندک باشد. بطورمثال در بعضی مناطق اگر بجای ساخت فرودگاه جاده فرعی و اصلی یا حتی ریل راه اندازی می کردیم بهتر می توانست پاسخگوی نیاز آن منطقه باشد.

این کارشناس صنعت هوایی با اعلان اینکه باید به کاربری فرودگاه ها تنوع دهیم، اظهار داشت: زمانی نگاه مان به فرودگاه این بود که فقط محلی برای خدمات نشست و برخاست هواپیماست که به نیت ارائه خدمات عمومی و غیر انتفاعی صورت می گرفت. ولی امروز این نگاه تغییر کرده و فرودگاه نوعی کسب وکار هوانوردی است که می تواند به قصد انتفاع صورت گیرد.

غوابش اضافه کرد: سازمان هواپیمایی کشوری در دهه ۷۰ خدمات فرودگاهی و ناوبری هوایی ارائه می داد، البته اماکن فرودگاه ها را نیز واگذار می کرد. یک ایرلاین دولتی (هما) نیز وجود داشت که حمل و نقل هوایی را انجام می داد که با یکدیگر حساب و کتاب روشنی نداشتند و هر دو تصور می کردند چون به دولت تعلق دارند مطالبات و بدهی آنها از این جیب به آن جیب دولت شمرده می شود. در نتیجه تعامل مالی روشنی با هم نداشتند که همه این موارد مشکلات بسیاری به وجود آورده بود.

باید در مالکیت و شیوه بهره برداری بازبینی کنیم

این کارشناس صنعت هوایی با اعلان اینکه باید نگاه راهبردی جدیدی به زیرساخت های حمل و نقل هوایی داشت، عنوان کرد: باید در مالکیت، مدیریت و شیوه بهره برداری فرودگاه ها بازبینی نماییم. در خیلی از نقاط می توان مالکیت فرودگاه ها را از تمرکز در شرکت فرودگاه ها و ناوبری کشور خارج و به استانداری ها و شهرداری ها سپرد و خدمات غیر هوانوردی را در آنها توسعه داد. در خیلی از فرودگاه های دنیا این اتفاق افتاده است. فرودگاه ها در صنعت گردشگری نقش مهمی ایفا می کنند. اگر بتوانیم فرودگاه ها را در چرخه گردشگری قرار دهیم آنها هم می توانند تقاضا پیدا کنند.

وی با اشاره به این که حمل و نقل هوایی تقاضای مستقیم ندارد و تقاضای دیگری موجب می شود که از حمل و نقل هوایی استفاده کنید، اظهار داشت: وقتی بلیت هواپیما خریداری می کنید به قصد بازدید از مکان یا کسی در مقصد است، در نتیجه سوار هواپیما شدن به خودی خود تقاضایی ندارد و تقاضای حمل و نقل هوایی کاملا اشتقاقی است؛ به همین دلیل صنعت گردشگری می تواند عامل مهمی برای افزایش تقاضا در صنعت حمل و نقل هوایی باشد.

غوابش با اشاره به کاهش تقاضا در بعضی مسیرها، اظهار داشت: تقاضای حمل و نقل هوایی برای خیلی از مقاصد زیاد نیست، برای اینکه دسترسی به آنها بوسیله حمل و نقل زمینی آسان تر و ارزان تر است. ممکنست مبادی وجود داشته باشد که مردم اساسا قدرت خریدشان جهت استفاده از این تکنیک حمل و نقل نیز پاسخگو نباشد و روش های حمل و نقل دیگری ترجیح داده شوند.

صنعت گردشگری برای صنعت هوایی ارزش افزوده ایجاد می کند

این کارشناس صنعت هوایی در پاسخ به این پرسش که چطور میتوان یک فرودگاه را اقتصادی کرد، اظهار داشت: راه اندازی فرودگاه در هر نقطه ای به صرفه نیست و در مناطقی به صرفه است که صنایع وابسته به آن وجود داشته باشد که نیازمند تسهیل و تسریع در حمل و نقل باشد. بطورمثال صنعت گردشگری در خیلی از موارد برای حمل و نقل هوایی ارزش افزوده به وجود می آورد.

به گفته وی، مطالعات درباب راه اندازی فرودگاه باید پیش از راه اندازی آن صورت گیرد. خیلی از نمایندگان مجلس بدنبال راه اندازی فرودگاه در شهرهای خود هستند بدون آنکه توجیهی برای آن داشته باشند تا این فرودگاه بتواند برای منطقه دستاوردی داشته باشد.

فرودگاه های کشور مدل کسب و تجاری ندارند

غوابش در ادامه به ارائه راهکارهایی برای فعال سازی فرودگاه های کوچک اشاره نمود و اظهار داشت: فرودگاه ها می توانند خدمات غیر هوانوردی عرضه نماید. فرودگاه ها اماکن بسیار زیادی دارند. از امنیت قابل توجه ای برخوردار می باشند. با شهر در تعامل هستند و اغلب جاده دسترسی مناسبی به مرکز شهر دارند. این موارد مزایایی است که می توانیم از آنها استفاده نمائیم. بعنوان مثال امنیت بالای فرودگاه می تواند آنجا را مکانی مناسب برای صندوق امانات کند. تجهیزات بسیاری در فرودگاه ها وجود دارند. قانون و مقرراتی دارد و این موارد می تواند فرودگاه را به یک مرکز آموزش برای فهم یک سیستم هوانوردی برای دانش آموزان و دانشجویان بوسیله تورهای بازدید تبدیل کند. به جهت اینکه این فرصت ها را تشخصی دهیم باید برای هر فرودگاه برنامه کسب وکار ویژه خود داشته باشیم. در حال حاضر فرودگاه های ما هیچ کدام مدل کسب وکار خودشان را ندارند که بر طبق آن فعالیتی صورت گیرد، این نقص بزرگی برای امکان تجاری سازی فرودگاه ها است.




منبع:

1403/10/23
13:16:22
5.0 / 5
23
تگهای خبر: آموزش , اقتصاد , بهره برداری , تجهیزات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد مطلب ثبت آسان
نظر شما در مورد این مطلب
سوال:
= ۷ بعلاوه ۵

ثبت آسان

ثبت شرکت آسان

sabteasan.ir - حقوق مادی و معنوی سایت ثبت آسان محفوظ است