خرده فروشان غول های به پاخاسته دنیای برندها
به گزارش ثبت آسان قدرت صنعت خرده فروشی بعنوان صنعتی كه حیاتش به مشتریان وابسته است روز به روز در دنیا در حال افزایش می باشد. طبق آمار وبسایت BrandZ بعنوان یكی از معتبرترین سایت های رنكینگ برترین برندهای دنیا مجموع ارزش ۲۰ برند برتر دنیای خرده فروشی روی هم رفته ۷۲۱ میلیارد دلار و نسبت به سال قبل رشدی ۲۵ درصدی داشته است. در واقع وقتی نگاهی به ۱۰۰ برند برتر دنیا می نماییم، دو سوم برندهای برتر دنیا در ۴ حوزه فعال هستند: تكنولوژی مصرف كننده ( ۲۲%)، خدمات مالی (۱۶%)، تكنولوژی بیزینس ( ۱۳%) و خرده فروشی (۱۳%). آمازون بعنوان بزرگترین خرده فروشی دنیا گوی سبقت را از اپل ربوده و در بالای جدول با ارزش ترین برندهای دنیا ایستاده است.
همه نكات ذكر شده گواه این است كه هر چه بیشتر به جلو گام بر می داریم، اهمیت خرده فروشی و تأثیرگذاری دیگر صنایع بر آن بیشتر از گذشته می شود. چه آنلاین باشید چه آفلاین، خرده فروشی سایه ای سنگین بر زندگی همه ما انداخته و وقتی بدانیم از جمع برندهای برتر دنیا، سه برند در حوزه فروشگاه های زنجیره ای فعالیت می نمایند، به اهمیت مبحث بیشتر از پیش پی می بریم.
سؤال اصلی این است كه فروشگاه های زنجیره ای با قدرتشان چه نقشی در زندگی مردم بازی می كنند؟ چرا این فروشگاه ها در جمع برندهای برتر دنیا جای می گیرند و در كنار فروشگاه های آنلاین، سهم زیادی از بازار خرده فروشی را به خود اختصاص می دهند؟ بدون شك پس از جواب نیاز مبرم مردم به كالاهای مصرفی و روزمره، پرشمار بودن شعب یكی دیگر از مهمترین علل همواره در دید بودن آنها و افزایش سهم بازارشان است. در زیر به ۵ غول دنیای فروشگاه های زنجیره ای و تأثیرگذاری شان در بازارهای تابع خواهیم پرداخت:
سون ایلِوِن (۱۱-۷)
بدون شك سردمدار تعداد شعب در دنیا فروشگاه امریكایی ۱۱-۷ است. این فروشگاه كه در سال ۱۹۲۷ در دالاس واقع در ایالت تگزاس افتتاح شده، با داشتن ۶۸، ۲۳۶ فروشگاه در ۱۷ كشور دنیا پیشتاز تعداد سوپرماركت در دنیاست. این فروشگاه زنجیره ای كه توسط جو سی تامپسون تأسیس شده، ۴۵ هزار كارمند در سطح جهان دارد و دلیل نام گذاری اش باز بودن فروشگاه از ساعت ۷ بامداد لغایت ۱۱ شب است. بیشترین تعداد شعب این فروشگاه در امریكا و ژاپن قرار دارد.
اسپار
اسپار بزرگترین و غول خرده فروشی های مستقل دنیاست. این برند هلندی كه در سال ۱۹۳۲ به همت آدریان فان وِل و از كنار هم قرار گرفتن چند خرده فروش مستقل تحت عنوان "دِسپار" تأسیس شد، با داشتن ۱۳۱۱۵ فروشگاه در بیشتر از ۴۸ كشور دنیا، یكی از كارآفرین ترین برندهای دنیا هم بشمار می رود. اسپار با داشتن آكادمی در انگلیس، افریقای جنوبی، اتریش و دیگر كشورها نیروی كار متخصص خویش را تربیت می كند و ماحصل آن كار كردن بیشتر از ۳۵۰ هزار نفر در فروشگاه های این برند در سرتاسر دنیاست. اسپار كه در اتریش تحت عنوان "اشپار" هم شناخته می شود، در این كشور با ارزشی معادل ۲.۳۵ میلیارد یورو بالاتر از OMV (شركت نفت اتریش) و بانك مشهور "رایفایزن" (Raiffeisen) در رده چهارم ارزش گذاری ایستاده است. در هلند بعنوان كشور مادر هم تنها خرده فروش حاضر در جمع ۱۰ برند برتر این كشور با و بالاتر از خط هوایی KLM با ارزشی بالغ بر ۱.۹ میلیارد یورو قرار گرفته است. شعب اسپار در اروپا، افریقا، آسیا و اقیانوسیه گسترده شده اند و این برند در قاره امریكا فروشگاهی ندارد. كارفور
كارفور، فروشگاه زنجیره ای فرانسوی خرده فروشی دنیا با داشتن بیشتر از ۱۲، ۳۰۰ شعبه، یكی از مهمترین بازیگران صنعت خرده فروشی دنیاست. كارفور با حضور در ۳۰ كشور در اروپا، امریكا، آسیا و آفریقا، تمركز روی ۴ قاره مهم دارد و تنها در استرالیا فعال نیست. با وجود موفقیت بین المللی انتقادات زیادی به این برند در سطح دنیا شده است. از این جمله می توان به بایكوت شدن كارفور در چین از سال ۲۰۰۸ اشاره نمود كه منجر به ضررده شدن در چین شده و فرانسوی ها به دنبال فروش سهام به گروه خرده فروشی "مترو" هستند.
والمارت
این برند امریكایی بعنوان برند سی و دوم دنیا از لحاظ مجموع درآمد (۳۶.۸ میلیارد دلار) با داشتن ۱۱۳۶۸ فروشگاه در سطح جهان یكی دیگر از غول های خرده فروشی دنیاست. والمارت با پروژه های موفق در انگلیس، امریكا، امریكای جنوبی و چین با سابقه ای ۵۰ ساله یكی از قدرت های دنیا در صنعت خرده فروشی به حساب می آید كه در رقابتی تنگاتنگ با دیگر رقبا، تا امروز سم والتون، مؤسس خویش را سربلند كرده است. طبق تحقیقی كه در سال ۲۰۱۹ توسط كالج "دارت ماوث" انجام شده، تأسیس یك والمارت در بازاری جدید سبب كاهش فروش ۴۰ درصدی فروشگاه های مشابه، ۱۷ درصدی سوپرماركت ها و ۶ درصدی داروخانه ها می شود.
آلدی
این برند آلمانی با ارزش ۱۴.۶ میلیارد دلار در رده نود و ششم برندهای پولساز و برتر دنیا نشسته است. آلدی كه در سال ۱۹۴۶ به همت كارل و تئو آلبرخت در اسن و مولهایم تأسیس شده، امروز با داشتن ۱۱۲۳۴ شعبه در ۲۰ كشور همچون اروپا، چین، استرالیا و امریكا، فروشگاهی تخفیف محور به حساب می آید. نام آلدی از تلفیق دو كلمه "آلبرخت" و "دیسكونت" به معنای تخفیف به زبان آلمانی گرفته شده است.
۲۱۲۱
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد مطلب ثبت آسان