براساس بخشنامه گمرك جمهوری اسلامی ایران به ناظران، مدیران كل و مدیران گمركات، از این پس كلیه اوراق و اسناد كاغذی در تشریفات و مكاتبات اداری با توجه به راه اندازی سیستم متمركز اتوماسیون اداری حذف شد.
گمرك جمهوری اسلامی با ابلاغ دستورالعملی به گمركات سراسر كشور اعلام كرد: دریافتنامه، درخواست مراجعهكنندگان (اشخاص حقیقی و حقوقی) از طریق سامانه متمركز اتوماسیون اداری و همچنین مكاتبات
ثبت شده توسط مراجعین از طریق پرتال گمرك جمهوری اسلامی ایران به آدرس (www.irica.ir) در قسمت
ثبت نامه و پیگیری مكاتبات انجام می شود.
در این دستورالعمل تاكید شده كه حتی المقدور از پذیرش درخواست های كاغذی خودداری شود.
براساس بخشنامه جدید گمرك، الزامی به حضور مراجعین در اماكن گمركی وجود ندارد، باید گمركات اجرایی نیز از هدایت مراجعه كنندگان به دفاتر ستادی جهت پیگیری مكاتبات خودداری كنند.
لازم به ذكر است كه در صورت مراجعه اربابان رجوع غیر مستمر (غیر از كارگزاران امور گمركی و وكلای
شركت های ترخیص كاری) همانند مسافرین ورودی و خروجی و ... ضمن پذیرش درخواست، مراتب آن توسط گمرك، اداره كل و دفاتر ستادی نسبت به درج درخواست در سامانه اقدام كنند و با ارایه شناسه به درخواست كننده، ادامه تشریفات و پیگیری درخواست از طریق سیستم را انجام دهند.