بودجه ۴۰ میلیارد تومانی شلمچه - بصره این خط آهن را به کجا می رساند؟

بودجه ۴۰ میلیارد تومانی شلمچه - بصره این خط آهن را به کجا می رساند؟ ثبت آسان: در لایحه بودجه 1403 برای مساعدت با طرح راه اندازی راه آهن شملچه - بصره، 40 میلیارد تومان پیش بینی شده است و با شروع این طرح از شهریورماه سال گذشته، باید دید این خط ریلی حالا در چه مرحله ای قرار دارد.


به گزارش ثبت آسان به نقل از ایسنا، برای مساعدت با طرح راه اندازی راه آهن شملچه - بصره در جدول اعتبار طرح های تملک دارایی های سرمایه ای (بودجه عمرانی) دستگاه های اجرائی در لایحه بودجه ۱۴۰۳، بیش از ۴۰ میلیارد تومان پیش بینی شده است.
راه اندازی خط ریلی شلمچه - بصره از ۲۰ سال قبل مطرح بوده و در این سال ها همیشه پروسه پرفراز و نشیبی داشته است، اما به دلیلهای گوناگون همچون حضور داعش در عراق تا نبود اعتبار و عدم توافق با عراق برای واگذاری اراضی مورد نیاز، این پروژه بارها به تعویق افتاده است.
شروع مطالعات نهایی و عملیات اجرائی پروژه ریلی شلمچه - بصره در سال ۱۴۰۰، به نتیجه تصمیمات مقامات عراقی موکول شده بود؛ به ویژه این که مسیر مورد نظر برای ساخت راه آهن میان دو کشور به مین روبی نیاز داشت؛ همان زمان رستم قاسمی - وزیر فقید راه و شهرسازی - دیدارهایی با مسئولان عراقی داشت تا زمینه توافق با عراق درباب اتصال ریلی ایران با این کشور را فراهم آورد.
البته در این بین از گوشه و کنار هم اخباری در خصوص عدم تمایل عراق به ادامه این پروژه شنیده می شد؛ اما از آن زمان دیدارها بین مقامات دو کشور ادامه یافت و مسئولان جمهوری اسلامی کشور همچون مهرداد بذرپاش - وزیر راه و شهرسازی - و سید میعاد صالحی - مدیرعامل شرکت راه آهن - به پیگیری ها درباره ی این پروژه ادامه دادند.
فروردین ماه سال گذشته، وزیر راه و شهرسازی از شروع عملیات اجرای مسیر ریلی راه آهن شلمچه - بصره و پل متحرک توسط دو کشور آگاهی داد و در عین حال اعلام گردید که عراق وعده داده بابت راه اندازی این پروژه ۲۱۵ میلیارد دینار عراقی هزینه کند. همین طور اینطور عنوان شد که کشور عراق به انجام این پروژه در سال ۲۰۲۳ تاکید کرده است؛ هرچند که بنظر می رسد پروسه راه اندازی خطوط ریلی در این ناحیه تا کنون به مین روبی زمین ها محدود شده است.
درنهایت شهریورماه سال قبل عملیات اجرائی ۳۲ کیلومتر راه آهن شلمچه تا بصره در نقطه صفر مرزی در خاک عراق، با حضور معاون اول رییس جمهور ایران و نخست وزیر عراق شروع شد. همان زمان اعلام نمود طبق تفاهم امضاشده، برای کل پروژه بدون در نظر گرفتن مدت زمان ساخت پل، ۱۸ ماه در نظر گرفته شده است. مدت زمان راه اندازی پل بازشو بطور موازی، حدود ۱۸ ماه تا حداکثر ۲ سال اعلام شده.
بیشتر بخوانید طلسم راه آهن تهران - کربلا می شکند؟ آخرین وضعیت راه آهن شلمچه - بصره در آخرین اظهار نظرات درباره ی راه آهن شلمچه - بصره، سیدمیعاد صالحی -مدیرعامل شرکت راه آهن- فروردین ماه سال جاری بیان کرد: سال قبل راه اندازی قطار ترکیبی ایران - کربلا بصورت مستمر در طول سال انجام شد و این کار از مقدمات راه آهن شلمچه - بصره است و الان درحال مین روبی زمینهای باقی مانده هستیم.
بگفته او، طی جلساتی که برگزار شده، مقرر شده زمین این مسیر ریلی را برای راه اندازی به ایران تحویل دهند.
هرچند این مسیر بگفته مقامات عراقی، نمی تواند برای انتقال کالا مورد استفاده قرار گیرد که دلیل آن دور بودن بنادر ایران از مسافت تعیین شده است؛ اما با راه اندازی خط ریلی شلمچه - بصره، این مسیر می تواند به عنوان یک مسیر خوب برای جابه جایی زوار ایرانی به سمت کربلا در طول سال مورد استفاده واقع شود؛ همین طور زوار عراقی می توانند با بهره گیری از قطار به ایران سفر کنند و به شهرهای زیارتی قم و مشهد مشرف شوند.



1403/02/18
09:21:31
5.0 / 5
441
تگهای خبر: پروژه , راه اندازی , ساخت , سرمایه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد مطلب ثبت آسان
نظر شما در مورد این مطلب
سوال:
= ۱ بعلاوه ۱

ثبت آسان

ثبت شرکت آسان

sabteasan.ir - حقوق مادی و معنوی سایت ثبت آسان محفوظ است