چرا ترانزیت جاده ای 9 برابر ترانزیت ریلی است؟

چرا ترانزیت جاده ای 9 برابر ترانزیت ریلی است؟ ثبت آسان: یک کارشناس حوزه حمل و نقل با اعلان اینکه به سبب مزیت های ترانزیت ریلی، باید بیشتر ترانزیت ایران بوسیله ریل صورت گیرد، اظهار داشت که بواسطه بهره برداری نامناسب از ریل، صاحب و فورواردر کالا، حمل و نقل ریلی را ترجیح نمی دهد و بنا بر این هم حمل و نقل جاده ای توانسته 9 برابر حمل و نقل ریلی، سهم ترانزیتی کسب کند.


جواد شاهجویی در گفت و گو با ایسنا، اظهار داشت: اگر بخواهیم تصویر بزرگی از وضعیت ترانزیتی کشور داشته باشیم، سالهای قبل و از سال ۱۳۹۳ که رکورد ترانزیت کشور را داشتیم، به ویژه بعد ار تحریم ها، ترانزیت ما همیشه کاهشی بوده است. اما با روی کار آمدن دولت جدید و عزم جدی برای افزایش ترانزیت، در کنار آن اتفاقاتی که در منطقه و جهان رخ داد مانند جنگ اوکراین یا مساله دریای سرخ، می توان اظهار داشت که اقبال به ترانزیت از خاک ایران بین کشورها افزایش داشته است.
وی افزود: ما توانستیم در سال ۱۴۰۲، رکورد ترانزیت از خاک ایران را شاهد باشیم و بیش از ۱۶ میلیون تن ترانزیت از کشور اتفاق افتاد؛ ۱۴.۷۵ میلیون تن بوسیله جاده و ۱.۶ بوسیله ریل ترانزیت کل کشور بود. اما این که ترانزیت از داخل ایران بوسیله حمل و نقل ریلی کاهش یافته، صحیح است، در صورتیکه باید برعکس این آمار را شاهد می بودیم، بواسطه مزیت هایی که ریل دارد باید بیشتر ترانزیت ما بوسیله ریل انجام می شد.
بیشتر بخوانید
سهم ترانزیت ریلی ایران ۱.۷ درصد است
سهم ترانزیت ریلی با ظرفیت فعلی می تواند ۲ برابر شود
این کارشناس حوزه حمل و نقل بیان کرد: اگر فقط از نظر ترانزیت کلان به موضوع ترانزیت نگاه نماییم، ترانزیت جاده ای با توج به سوبسیدی که در عرصه سوخت می دهیم، شاید چندان آورده اقتصادی برایمان نداشته باشد، هرچند که آورده های سیاسی - امنیتی برای کشور داشته باشد. اما ترانزیت ریلی است که می تواند اقتصاد جدی برای کشور بوجود آورد، بواسطه این که سوخت کمتری مصرف می شود و هزینه خیلی پایین تر است.
شاهجویی اشاره کرد: این مساله هم به سبب مدیریت و بهره برداری ناصحیحی است که در شبکه حمل و نقل ریلی ما اتفاق می افتد؛ راه آهن ما برای حمل بارهای ترانزیتی کند است و هزینه بالاتری هم دارد که البته بخشی به سبب پایین بودن هزینه بار بوسیله جاده است که بصورت مصنوعی پایین نگه داشته شده؛ اما بواسطه بهره برداری نامناسب از ریل، عملا صاحب و فورواردر کالا، حمل و نقل ریلی را ترجیح نمی دهد و بنا بر این هم حمل و نقل جاده ای توانسته ۹ برابر حمل و نقل ریلی، سهم ترانزیتی کسب کند.




منبع:

1403/02/19
10:41:13
5.0 / 5
318
تگهای خبر: اقتصاد , بهره برداری , كارشناس , كالا
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد مطلب ثبت آسان
نظر شما در مورد این مطلب
سوال:
= ۴ بعلاوه ۱

ثبت آسان

ثبت شرکت آسان

sabteasan.ir - حقوق مادی و معنوی سایت ثبت آسان محفوظ است