عرضه برنامه های بخش هوانوردی و فرودگاهی ستاد پزشکیان
به گزارش ثبت آسان، برخی از اعضای بخش صنعت هوانوردی و فرودگاهی ستاد انتخاباتی مسعود پزشکیان به عرضه برنامه های این نامزد انتخاباتی در حوزه تخصصی صنعت هوانوردی و فرودگاهی پرداختند.
به گزارش ثبت آسان به نقل از ایسنا، نشست خبری بخش صنعت هوانوردی و فرودگاهی ستاد انتخاباتی مسعود پزشکیان نامزد انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری عصر سه شنبه ۱۲ تیر ۱۴۰۳ با حضور رامین کاشف آذر، آرمان بیات، محمد صادق دستفروشان و ناصر آقایی از اعضای ستاد صنعت هوانوردی ستاد انتخابات این نامزد برگزار شد.
در این جلسه آرمان بیات رئیس بخش هوانوردی و فرودگاهی ستاد پزشکیان به عرضه توضیحاتی در رابطه با برنامه دولت پزشکیان در حوزه توسعه ناوگان هوایی پرداخت و اظهار داشت: در زمینه توسعه ناوگان هوایی ما دو راهکار داریم یکی بازآماد هواپیماهای روی زمین است و دیگری مرتبط به خرید و توسعه ناوگان است. فکر می کنم اگر فضای سیاسی به سمت باز شدن فضای ارتباطات بین المللی برود، امکان دارد شرکت ها دیگر خیلی راغب نباشند که پول خویش را درگیر تعمیرات کنند؛ البته این بدان معنا نیست که سیاست های زیربنایی در حوزه تعمیرات قطعات کنار گذاشته شود.
وی ادامه داد: اگر بخواهیم مسیر فعلی را ادامه دهیم و بخواهیم به صورت نقد مبادرت به خرید هواپیما نماییم، نخواهیم توانست هواپیمای نو خریداری نماییم اما اگر بخواهیم ناوگان هوایی را بهسازی و جوانسازی نماییم و مبادرت به خرید هواپیمای نو یا دست دوم با سن محدود نماییم، بدون شک احتیاج به لیزینگ داریم؛ در این خصوص هم در ابتدا باید روابط بین الملل تسهیل شود و ریسک معامله با ایران کاهش پیدا کند. در برجام یکی از اشکالاتی که صورت گرفت این بود که هیچ تأمین اعتبار کننده ای قبول نکرد که تأمین مالی کند و هیچ بیمه ای در این خصوص قبول مسئولیت نکرد.
این فعال صنعت هوانوردی اظهار نمود: اگر بخواهیم ناوگان هوایی کشور را بهسازی نماییم، با سرمایه موجود راهی نداریم جز استفاده از منابع سرمایه خارجی که این مورد هم به مسائل سیاسی و سیاست بین الملل مرتبط می باشد. علاوه بر این و از همه مهمتر نوسازی ناوگان هوایی کشور و خرید هواپیما به صورت لیزینگی نیازمند عضویت کشور در کنوانسیون کیپ تاون است که یکی از برنامه های دکتر پزشکیان در حوزه هوانوردی پیوستن به این کنوانسیون است. کنوانسیون کیپ تاون معاهده ای برای مدیریت و شفاف شدن هرچه بیشتر قراردادهای اجاره یا خرید لیزینگی هواپیماست.
رامین کاشف آذر از فعالان حوزه هوانوردی هم در این جلسه با ابراز تاسف از عدم توجه کاندیداهای انتخابات به مبحث صنعت هوایی اظهار نمود: متاسفانه در مناظره های انتخاباتی و برنامه های تلویزیونی هیچ کدام از کاندیدهای محترم خیلی بخش هوایی و هواپیمایی برجسته نشده است و این از نگاهی نشأت می گیرد که این صنعت را لوکس تلقی می کنند در حالیکه این نگاه کاملا غیر واقع بینانه است و این صنعت از لزوم های اجتناب ناپذیر یک جامعه مدرن است. هیچ کشوری اگر نتواند صنعت حمل و نقل هوای مناسبی را تدوین و مورد بهره برداری قرار دهد، نمی تواند رشد اقتصادی بالا را تجربه کند.
وی افرود: سیاست دولت پزشکیان در حوزه حمل و نقل هوایی اینست که بازار را به سمت بازاری کامل ببریم نقطه تعادلی برسانیم و این اقدام هم از راه افزایش قیمت بلیت نخواهد بود. آزادسازی قیمت امروز با رها شدگی مواجه می باشد و علت آن هم اینست که سالیان سال است دولتی ها فنر قیمت را نگه داشته اند؛ در شرایط فعلی از دو طریق میتوان بازار را به سمت وضعیت تعادلی رساند؛ یکی از آنها افزایش تعداد هواپیماها و صندلی ها و دیگری افزایش قیمت صندلی است.
این فعال حوزه هوانوردی با تکیه بر ضرورت شنیده شدن صدای ذینفعان صنعت هوایی اظهار داشت: ما باید سالیان قبل به فکر این مورد می افتادیم و کم کم قیمتها را افزایش می دادیم و همزمان با افزایش قیمتها نوسازی ناوگان را تسهیل می کردیم و آنرا توسعه می دادیم. امروز خواه ناخواه کمبود هواپیما داریم و تا زمان رفع این مشکل همچنان این معضل وجود دارد. سیاست اصلی دولت باید این باشد که نوسازی ناوگان هوایی را اجرایی کند.
کاشف آذر همینطور در پاسخ به این پرسش که با عنایت به دریافت سوخت یارانه ای از جانب شرکتهای هواپیمایی، آیا بنا بر آزادسازی قیمتها در دولت پزشکیان است اظهار نمود: دولت پزشکیان در چند ماه آینده با رهاسازی قیمتها کنار نخواهد آمد بلکه باید در فضایی منطقی و کارشناسی در این حوزه تصمیم گیری کرد تا همزمان که به تقویت بنیه خطوط هوایی توجه می نماییم، مراقبت نماییم تا رهاسازی قیمتها ادامه پیدا نکند.
محمد صادق دست فروشان یکی دیگر از فعالان حوزه هوانوردی و اعضای ستاد صنعت هوانوردی و فرودگاهی ستاد انتخابات پزشکیان در این جلسه اظهار داشت: آن چه سبب شد ما وارد این عرصه شویم و از آقای پزشکیان حمایت نماییم اینست که بر مبنای اعتقاد قلبی ما دکتر پزشکیان یک رئیس جمهور ایده آل برای کشور است.
وی با اشاره به اینکه «مهمترین پیشران رشد ۸ درصدی، سیستم های هوانوردی و فرودگاهی است»، اظهار نمود: آن چه مورد نظر دولت پزشکیان است توسعه زیرساخت های فرودگاهی است چونکه ما یک عقب ماندگی در حوزه زیرساخت های فرودگاهی داریم که آن هم به علت تحریم هاست. آن چه که در دولت آقای پزشکیان مورد تاکید قرار خواهد داشت استفاده از متخصصین و شایسته سالاری است. ان شاءالله با رفع تحریم ها بتوانیم صنعت هواپیمایی را که شامل ایرلاین ها، فرودگاه ها و صنایع وابسته دیگر هستند از بن بست موجود نجات دهیم.
ناصر آقایی از دیگر فعالان حوزه هوانوردی هم در این جلسه خبری تصریح کرد: آن چه که مسلم است اینست که امروز منابع درآمدی که از حوزه فرودگاهی برای کشور و برای صنعت هوای قابل احصا است، مورد غفلت واقع شده است، در حالیکه قابلیت های قابل اتکا در این صنعت وجود دارد. امیدوارم روز شنبه با انتخاب آقای پزشکیان بعنوان رئیس جمهور طرحی نو در صنعت هوایی در اندازیم.
وی با اشاره به اینکه «طی سالهای گذشته ضربه های بسیاری به منابع درآمدی حوزه هوانوردی وارد شد»، اظهار داشت: به علت عدم اشراف به شرایط بین المللی برای افزایش درآمدهای غیر هوانوردی، سبد این درآمدها که درآمدهای پایداری هم هستند، در کشور کوچک تر می شود و امروز این سبد کمتر از ۱۵ درصد درآمدهای صنعت هوانوردی کشور را تشکیل می دهد. امروز همینطور در حوزه درآمدهای بخش غیر هوانوردی هیچ فضایی را برای بخش خصوصی نگذاشته ایم و ظرف ۵ سال قبل یک مورد قرارداد سرمایه گذاری در ۵۴ فرودگاه کشور نداشتیم و درحال رقابت با بخش خصوصی هستیم.
منبع: sabteasan.ir
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد مطلب ثبت آسان