مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه گذاری بخش تعاون خبر داد

صدور بیش از ۱۶۰۰ میلیارد تومان ضمانت نامه برای تعاونی ها

صدور بیش از ۱۶۰۰ میلیارد تومان ضمانت نامه برای تعاونی ها به گزارش ثبت آسان، مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه گذاری بخش تعاون از افزایش سرمایه این صندوق پس از 14 سال آگاهی داد و اظهار داشت: در دولت سیزدهم بیش از 1600 میلیارد تومان ضمانت نامه برای تعاونگران صادر گردیده است.


به گزارش ثبت آسان به نقل از ایسنا، البرز محمدی در نشست تبیین برنامه ها و مردمی سازی اقتصاد در دولت سیزدهم، اظهار نمود: از سالی که این صندوق تشکیل شد ریالی به این صندوق اضافه نشد و فقط پارسال و سال جاری مبلغ اندکی به آن تعلق گرفت.
رشد ۴۳ درصدی صدور ضمانت نامه ها در دولت سیزدهم
وی ادامه داد: تابحال ۳۸۱۰ همت ضمانت نامه توسط صندوق سرمایه گذاری بخش تعاون برای تعاونگران صادر شده که از این میزان ۱۶۱۰ همت در ارتباط با دولت سیزدهم بوده و رشد ۴۳ درصدی داشته است.
به قول محمدی سرمایه صندوق پس از ۱۴ سال ۶۲ میلیارد تومان بود که با اهتمام و پیگیری وزیر تعاون افزوده شد.
مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه گذاری بخش تعاون افزود: این صندوق برای تکمیل کردن پازل تأمین مالی شرکتهای تعاونی در سال ۱۳۸۹ افتتاح شد تا پوشش ریسک شرکتهای تعاونی را برعهده بگیرد ولی از سال تاسیس تا به امروز ریالی به سرمایه صندوق افزوده نشد و شاید بتوان اظهار داشت که باورپذیری نسبت به رویکرد و کارکرد این صندوق وجود نداشت.
افزایش اندک سرمایه صندوق پس از ۱۴ سال در چارچوب اوراق
وی ادامه داد: پس از ۱۴ سال فعالیت، سال قبل و سال جاری عدد ناچیزی به سرمایه صندوق افزوده شد در حالیکه بخش اعظمی از اقتصاد تعاونی از کسانی تشکیل شده که استطاعت مالی چندانی برای شروع یک کسب و کار ندارند و مجبورند به دنبال کسب و کارهای خودشان بروند و صندوق ضمانت سرمایه گذاری بخش تعاون می تواند پشتوانه و پوشش ریسک آنها را برعهده بگیرد.
به قول محمدی افزایش سرمایه صندوق به ۶۲ میلیارد تومان به صورت اوراق در اختیار صندوق قرار گرفته و باوجود محدودیت و موانعی که در صدور ضمانت نامه برای برای شبکه بانکی وجود داشت، رشد ۵۰ درصدی نسبت به بازه زمانی خویش را تجربه کرده است.
مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه گذاری بخش تعاون ضمن اشاره به درج نام صندوق در برنامه هفتم توسعه اظهار نمود: در برنامه هفتم توسعه، نام صندوق هم برای توسعه هم برای افزایش سرمایه آورده شده است در حالیکه در برنامه های سالهای گذشته هیچ گاه چنین چیزی دیده نشده بود. دربودجه سال جاری هم برای اولین بار در کل سنوات گذشته، در بند ب تبصره ۳ نام صندوق قید شده است. همینطور الحاق نام صندوق در ماده ۱۵ قانون رفع موانع تولیدی در لایحه ای که سال جاری دولت به مجلس تقدیم کرد، انجام گرفت و در بخث خروج نام صندوق از واگذاری ها هم با پیگیری های صورت گرفته از فهرست شرکتهای واگذاری خارج شد.
خروج بانک از ضرر و زیان و رسیدن به سوددهی
به گزارش ثبت آسان به نقل از ایسنا، محمد شیخ حسینی - مدیر عامل بانک توسعه تعاون هم در این جلسه اظهار نمود: از سال ۱۳۸۸ تابحال و پس از ۱۰ سال بانک توسعه تعاون از ضرر و زیان خارج و وارد سوددهی شده و افزایش سرمایه بانک از ۲۸ هزار میلیاردریال به ۶۲ هزار میلیاردریال رسیده است.


وی ادامه داد: اصلاح ساختار منابع و تسهیلات و دارایی های بانک سبب شد تا دو ناترازی مهم شبکه بانکی یکی ناترازی هزینه و درآمد و یکی ناترازی نقدینگی را محو و به تراز مثبت تبدیل نماییم. ما به تکالیف خود در حوزه تسهیلات تکلیفی، اشتغال روستایی، تسهیلات تبصره ۱۸ در قسمت صنعت، معدن، کشاورزی و میراث فرهنگی و گردشگری، تسهیلات صندوق توسعه ملی و تسهیلات تبصره ۱۶ در ارتباط با نهادهای حمایتی عمل کردیم و برای نخستین بار در این زمان در سالهای ۱۴۰۱ تا ۱۴۰۳ به صورت جداگانه خط اعتباری خاصی را در هر سال برای تعاونی ها تعریف کردیم.
شیخ حسینی، خاطرنشان کرد: تعاونی هایی که نمی توانند از تسهیلات تکلیفی به علت محدودیت این منابع استفاده نمایند یا قادر به ایجاد میانگین گردش حساب نیستند مورد حمایت بانک قرار گرفته اند. این تسهیلات هم در قسمت تأمین نقدینگی و سرمایه در گردش و هم طرح های ایجادی و توسعه ای و تکمیلی نیمه تمام است.
کاهش ۲ درصدی نرخ سود بانکی برای تعاونی ها
به قول مدیرعامل بانک توسعه تعاون، در جهت نگاه حمایتی از بخش تعاون، نرخ سود بانکی برای تعاونی ها ۲ درصد کاسته شده و بیشترین میانگین تسهیلات پرداختی به تعاونی ها و اتحادیه های تعاونی در ارتباط با دو سال قبل بوده است.
وی اظهار داشت: بیشتر از ۱۳۰ همت تسهیلات تکلیفی برای بانک توسعه تعاون در سفرهای استانی اختصاص یافته است و در حوزه تسهیلات حمایتی همچون کمیته امداد امام خمینی (ره) و بهزیستی هم بانک به بیشتر از ۹۰ درصد تعهدات و در حوزه تسهیلات قرض الحسنه مشاغل خانگی به ۱۰۰ درصد تعهدات عمل کرده است.
تبدیل بانک توسعه تعاون به بانک برتر و پیشرو تا سال ۱۴۰۴
شیخ حسینی متذکر شد: در دو سال قبل یکی از راهبردهای بانک این بود که بستر بانکداری دیجیتال را ایجاد نماید. همینطور چشم انداز بانک را در سال ۱۴۰۱ ترسیم کردیم که بر مبنای سند تحول استراتژیک بانک و مبتنی بر سند تحول دولت و بانکداری دیجیتال بود و الان به مرحله اجرا رسیده و در افق ۱۴۰۴ باید بعنوان بانک برتر و پیشرو در عرضه خدمات اعتباری و مالی در بستر دیجیتال به تعاونی ها و بنگاه های کوچک و متوسط باشیم.



1403/04/18
12:07:46
5.0 / 5
278
تگهای خبر: اشتغال , اقتصاد , بانك , تسهیلات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد مطلب ثبت آسان
نظر شما در مورد این مطلب
سوال:
= ۱ بعلاوه ۱

ثبت آسان

ثبت شرکت آسان

sabteasan.ir - حقوق مادی و معنوی سایت ثبت آسان محفوظ است