پیشنهادی برای عرضه خدمات مطلوب تر کاریابی ها به کارجویان

پیشنهادی برای عرضه خدمات مطلوب تر کاریابی ها به کارجویان به گزارش ثبت آسان، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تهران پیشنهاد کرد به منظور بهره برداری بهینه از سامانه جست وجوی شغل، کاریابی های فعال برای عرضه خدمات مطلوب تر به جامعه هدف در چارچوب شرکت تعاونی خدمات اشتغال ساماندهی شوند.



به گزارش ثبت آسان به نقل از ایسنا، طبق گزارش ها بیشتر از ۵۰ درصد نیروی کار مورد نیاز در کشورهای توسعه یافته توسط دفاتر مشاوره شغلی و کاریابی ها جذب می شوند و کاریابی ها سهم بسزایی در تأمین نیروی کار مورد نیاز و معرفی فرصت های شغلی مناسب به جوانان و کارجویان دارند.

یکی از مزایای موسسات کاریابی، برقراری ارتباط موثر میان کارجو و کارفرماست که نقش تاثیرگذاری در کاهش میزان نرخ بیکاری دارد. یافتن شغل توسط موسسات کاریابی سبب تسریع استخدام کارجویان در سرتاسر کشور و کاهش نرخ بیکاری در کل کشور می شود.

وزارت کار در سالهای گذشته مبحث شناسایی و عرضه فرصت های کسب و کار از راه مراکز مشاوره شغلی و کاریابی ها را با هدف ایجاد شغل مناسب برای جویندگان کار در دستور کار قرار داده است.

در همین راستا، سامانه جست وجوی شغل به نشانی https: //shoghl.mcls.gov.ir با هدف اتصال کارجو به کارفرما و به اشتراک گذاری موثر فرصت های شغلی توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی راه اندازی شده و کارفرمایان و کارجویان می توانند با ثبت اطلاعات فردی و شغلی موردنیاز خود با دفاتر کاریابی هماهنگ شده و اقدامات لازم را در جهت جذب نیروی کار انجام دهند.

در حال حاضر فرآیند ثبت نام و جست وجوی شغل در کاریابی ها به این شکل است که کارجویان با رفتن به مرکز خدمات اشتغال و دفاتر کاریابی دولتی یا موسسات کاریابی خصوصی و غیردولتی، برابر نیاز کارفرما به هم معرفی می گردند و درصورتیکه به توافق برسند، مشغول به کار می شوند.



به همین منظور محمد آذرپناه ـ مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تهران به تازگی محدودیت در عرضه خدمات کاریابی ها را بزرگترین چالش آنها عنوان کرده و ضمن اشاره به بهره برداری از سامانه جست وجوی شغل پیشنهاد کرده است کاریابی ها در چارچوب شرکت تعاونی خدمات اشتغال ساماندهی شوند.

به گفته وی، با عنایت به بخشنامه ابلاغی وزارت کار بر مبنای تشکیل تعاونی خدمات اشتغال کاریابی ها می توانند در جهت رفع چالش و محدودیت خود به تشکیل شرکت تعاونی خدمات اشتغال بپردازند.

از نگاه مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تهران، کاریابی ها انگیزه، ظرفیت، سرمایه و امکان شناخت مسایل را دارند و تشکیل شرکت تعاونی خدمات اشتغال در توفیق و هم افزایی هرچه بیشتر آنها موثر خواهد بود.

آذرپناه درعین حال اعتقاد دارد کاریابی ها در صورتیکه در چارچوب شرکت تعاونی به فعالیت ادامه دهند می توانند از تجارب ارزشمند خود در زمینه های اشتغال، آموزش فنی و حرفه ای، خدمات تأمین اجتماعی و دیگر حوزه های مرتبط به منظور عرضه خدمات به جامعه هدف بهره برداری کنند.

با توجه به آن که کاریابی های داخلی به دستور دفتر هدایت نیروی کار و کاریابی ملزم به ثبت اطلاعات عملکرد خود در سامانه هستند، این سامانه می تواند جامعه بزرگتری از کارفرمایان و کارجویان را به یکدیگر، متصل کند. ازاین رو هم کارفرمایان و هم کارجویان، انتخابهای انتخابی بیشتری خواهند داشت.


طبق اعلام رئیس کانون کاریابی های کشور هم اکنون بیشتر از ۱۲۰۰ کاریابی داخلی و ۱۲۰ کاریابی خارجی در کشور فعالیت دارند که اطلاعات خویش را از راه سامانه در اختیار وزارت کار قرار می دهند.

بر اساس گزارش مرکز آمار و برنامه ریزی راهبردی وزارت کار در سال ۱۴۰۱ تعداد مراکز خدمات اشتغال (کاریابی دولتی) و دفاتر کاریابی خصوصی در کشور ۱۵۴۳ مورد بوده که از این میزان، ۱۳۰۰ دفتر کاریابی خصوصی، ۱۹۸ دفتر کاریابی خارجی و ۴۵ مرکز خدمات اشتغال بوده است.

به گزارش ثبت آسان به نقل از ایسنا، فلسفه تاسیس کاریابی ها برقراری ارتباط میان کارجویان و کارآفرینان با کارفرمایان و پاسخگویی به نیاز بازار کار است. به عقیده کارشناسان، فعالیت موسسات و دفاتر کاریابی ضمن افزایش بهره وری و تعادل بخشی به بازار کار در تأمین نیروی کار به کارفرمایان کمک کرده، از راه ایجاد فرصت های شغلی باعث کاهش نرخ بیکاری می شود.





منبع:

1403/07/19
12:19:30
5.0 / 5
89
تگهای خبر: آموزش , استخدام , اشتغال , بازار
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد مطلب ثبت آسان
نظر شما در مورد این مطلب
سوال:
= ۳ بعلاوه ۳

ثبت آسان

ثبت شرکت آسان

sabteasan.ir - حقوق مادی و معنوی سایت ثبت آسان محفوظ است