مهر بررسی كرد؛

جرم مزاحمت تلفنی نیازمند قانونگذاری و جرم انگاری ویژه است

جرم مزاحمت تلفنی نیازمند قانونگذاری و جرم انگاری ویژه است به گزارش ثبت آسان، یک وکیل دادگستری ضمن اشاره به این که با مزاحمان تلفنی باید برخورد جدی صورت گیرد، اظهار داشت: مزاحمت تلفنی نیازمند قانونگذاری و جرم انگاری خاص بوده تا نقش بازدارندگی داشته باشد.


به گزارش ثبت آسان به نقل از مهر، یکی از مسائلی که سازمان اورژانس (۱۱۵) و همینطور سازمان امداد و نجات کشور (۱۱۲) را مشغول خود کرده، مساله مزاحمت های تلفنی برای تکنسین های اپراتورها است. در کشور حدود ۱۰ درصد از تماس ها با سامانه ۱۱۵ مختص مزاحمت تلفنی بوده، گزارش ها در این خصوص حاکی از اینست که معاون حقوقی سازمان اورژانس کشور درحال تنظیم شکایت نامه برای برخورد قضایی با مزاحمین تلفنی است. چندی قبل هم رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر با اشاره به اینکه ۵۱ درصد تماس ها مختص مزاحمان تلفنی بوده، بیان کرد؛ که از آغاز سال جاری تابحال بیشتر از ۲۰۸ هزار مرتبه مزاحمت برای شماره ۱۱۲ هلال احمر بوجود آمده است. در این راستا، حسین عسگری راد وکیل پایه یک دادگستری عضو کانون وکلای مرکز در گفتگو با خبرنگار مهر در مورد مزاحمت های تلفنی برای تکنسین های اپراتور اورژانس و نیروهای امداد و نجات بیان نمود: ایجاد مزاحمت تلفنی برای نیروهای امدادگر جرم بحساب می آید. به عبارتی این جرم فراتر از ایجاد مزاحمت است و قانونگذار باید برای آن مجازات سنگینی پیش بینی نماید. این وکیل دادگستری اظهار داشت: گاهی اوقات دیده شده شخصی هزاران بار زنگ زده و برای کادر امدادی ایجاد مزاحمت کرده است، با مزاحمت تلفنی نه تنها وقت نیروها گرفته شده بلکه فضای بی اعتمادی هم در جامعه ایجاد می شود.
با مزاحمان تلفنی باید برخورد جدی صورت گیرد وی ضمن اشاره به خسارت جانی افراد به دنبال مزاحمت تلفنی اظهار داشت: در واقع برای این جرم باید هم مسئولیت کیفری و هم مسئولیت مدنی پیشبینی شود، چون که با پاسخ دادن به این مزاحمت ها در روند خدمت رسانی اختلال وارد می شود. و امکان دارد برای فردی یک حادثه مهمی اتفاق افتاده باشد اما به علت اشغال خطوط، امدادگران نتوانند بموقع به صدمه دیدگان و قربانیان حوادث واقعی، رسیدگی کنند. این وکیل دادگستری ضمن اشاره به این که با مزاحمان تلفنی باید برخورد جدی صورت گیرد، اظهار نمود: مجلس و دستگاه قضایی باید در این خصوص قانونگذاری و جرم انگاری کنند. مزاحمت تلفنی باید تحت عنوان یک جرم مستقل نقش بازدارندگی داشته باشد و نباید با این جرم ساده برخورد کرد. مزاحمت تلفنی چه مجازاتی دارد؟ وی ادامه داد: قضات هم از تنها گزینه ای که می توانند استفاده کنند، ماده ۶۴۱ قانون مجازات اسلامی است که گفته؛ اگر کسی با استفاده از تلفن یا دستگاههای مخابراتی، برای افراد مزاحمت ایجاد نماید، علاوه بر اجبار رعایت مقررات شرکت مخابرات، امکان دارد به یک تا شش ماه حبس محکوم شود. عسگری راد در رابطه با مجازاتی که برای مزاحمت تلفنی در جامعه وجود دارد، اظهار داشت: مجازاتی که قانون برای مزاحمت تلفنی در نظر گرفته است جرم تعزیری درجه ۸ بوده که مجازات بسیار سبکی دارد، یعنی تا سه ماه حبس که تبدیل به جزای نقدی می شود. طبیعی است که نقش بازدارندگی نداشته باشد، چون که عنوان مجرمانه خاصی ندارد. این وکیل دادگستری ضمن اشاره به این که برای جرم ایجاد مزاحمت باید تدابیری اندیشیده شود، اظهار داشت: برای دستگاه قضا و دادسراها قانون خاص یا جرم انگاری نشده است و تا برخورد جدی و مسئولیت کیفری برای این جرم صورت نگیرد از روند مزاحمت های تلفنی جلوگیری نخواهد شد.


منبع:

1403/08/07
10:48:56
5.0 / 5
188
تگهای خبر: اپراتور , دادسرا , رئیس , سازمان
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد مطلب ثبت آسان
نظر شما در مورد این مطلب
سوال:
= ۴ بعلاوه ۵

ثبت آسان

ثبت شرکت آسان

sabteasan.ir - حقوق مادی و معنوی سایت ثبت آسان محفوظ است