در نشست رئیس مجلس با خبرنگاران مطرح شد

قالیباف: از ترک مخاصمه در لبنان استقبال می کنیم

قالیباف: از ترک مخاصمه در لبنان استقبال می کنیم به گزارش ثبت آسان، رییس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: امروز؛ شاهد ترک مخاصمه در لبنان هستیم؛ از آن استقبال می نماییم و از اینکه مردم عزیز لبنان امشب با رهایی از زیر ظلم و بمباران های جنایتکارانه رژیم صهیونسیتی در آرامش به سر می برند خدای بزرگ را شاکریم.


به گزارش ثبت آسان به نقل از ایسنا، محمدباقر قالیباف پس از ظهر چهارشنبه ۷ آذر ۱۴۰۳ در نشستی مطبوعاتی که در آستانه سالروز شهادت آیت الله سید حسن مدرس و روز مجلس با حضور خبرنگاران داخلی و خارجی برگزار شد، با تسلیت ایام دهه فاطمیه(س)، اظهار داشت: یکی از نقدهایی که به من می شد این بود که ورا در دوره قبل ما کنفرانس خبری نداشتیم و در روز خبرنگار به عزیزان خبرنگار قول دادم که در این دوره خدمتم در مجلس شورای اسلامی حتما بتوانم حداقل در سال دو نوبت یا به طور فصلی نشستی خبری برگزار کنم.

از ترک مخاصمه در لبنان استقبال می کنیم
وی با اشاره برقراری ترک مخاصمه میان لبنان و رژیم صهیونسیتی اظهار نمود: خوشحالم از اینکه امروز؛ چهارشنبه که این نشست برگزار می شود، شاهد ترک مخاصمه در لبنان هستیم؛ از این ترک مخاصمه استقبال می نماییم و از اینکه مردم عزیز لبنان امشب با رهایی از زیر ظلم و بمباران های جنایتکارانه رژیم صهیونسیتی در آرامش به سر می برند خدای بزرگ را شاکریم و به سهم خودم از رزمندگان حزب الله که با عزت، افتخار، شجاعت و درایت مقاومت کردند و جنگیدند و هیچ گاه اجازه ندادند که یک وجب از خاک شان با همه فشارهایی که دشمن در بمباران ها و آتش های شدید انجام داد در تصرف درآید؛ خدای بزرگ را شاکرم.

موضوع مسکن را در کشور رها نکنید
رییس مجلس شورای اسلامی در جواب ایسنا درباره ی موضوع مسکن و تصویب قانون جهش تولید مسکن و ساماندهی اجاره بها توسط مجلس یازدهم و انتقادات اخیر رییس مجلس شورای اسلامی درباره ی اجرای این قوانین و همین طور این نکته که بتازگی در اخبار مطرح گردیده است که به اندازه ۳۰ برابر مساحت تهران زمین احتکار شده است و اقدام موثر مجلس برای کوتاه شدن رویای خانه دار شدن مردم اظهار نمود: این مورد را در سالروز تشکیل بنیاد مسکن بیان کردم و به این مورد توجه داشتم؛ چونکه مطمئنم مشکل و مسئولیت مسکن در معیشت مردم بسیار مهم و اساسی است. از تمامی عزیزان می خواهم موضوع مسکن را در کشور رها نکنند. هر سال ۲۰ درصد تا ۳۰ درصد افزایش حقوق می دهیم و به اندازه تورم نیز جبران حقوق نداریم. امروز هزینه مسکن در خانواده بشکلی است که حداقل بین ۵۰ تا ۷۵ درصد درآمد آنان را به خود مختص کرده است.
وی افزود: مشکلات فرهنگی و اجتماعی مانند اسباب کشی و مشکلات همسایگی نیز را باید به این مورد اضافه نماییم. اگر خانواده ها دارای مسکن شوند یکی از بزرگترین مشکلات معیشتی آنان و موضوع هایی مانند رفاه آنان نیز گشایش پیدا خواهد نمود. مسئولین باید در ابتدا چنین مسائل و مشکلاتی را به رسمیت بشناسند و آنرا کنار نگذارند. یعنی با خرد جمعی و نظر کارشناسان و مردم و منتقدان این مسائل را حل نماییم. باید از تمامی ظرفیت ها برای حل مسئله مسکن استفاده نماییم و آنرا به رسمیت بشناسیم. اگر یک نفر یک سوم از حقوقش را در هرماه ذخیره کند و همچون دهک یک تا پنج هم باشد در طول هفتاد سال موفق نمی شود یک خانه زیر ۱۰۰ متر برای خود تهیه نماید. مجلس یازدهم بعنوان قانونگذار موضوعات اقتصادی و همچون مسکن را در اولویت قرار داد. تولید مسکن و پیشگیری از احتکار مسکن در سازمان های دولتی و غیر دولتی مانند بانکها و بساز بفروش ها از این موارد است.
قالیباف تصریح کرد: در تهران بالاتر از یک میلیون مسکن داریم که خالی هستند و نباید احتکار شوند. کنترل نرخ مسکن بین موجر و مستاجر نیز به همراه دو قانون دیگر در مجلس تصویب گردید. امروز که میان شما هستیم هر سه قانون تصویب و ابلاغ گردیده است و کار قانون گذاری انجام شده است. در برنامه هفتم نیز به این مورد توجه شده است. در فصل پنجم برنامه هفتم ماده ۵۰ تا ۵۵ قانون دقیقا هم سیستم نظام تامین، هم مسکن روستایی، بافت فرسوده و در قانون دائمی جهش تولید مسکن نیز شیوه های ساخت مسکن در بخش های مختلف پیشبینی کرده ایم.
وی افزود: معتقدم روش های اجرائی که در مسکن اتفاق می افتد، درست نیست. چه کسی باید مسکن را تولید کند؟ دولت نباید مسئول ساخت مسکن باشد. مردم، شرکتها و بنگاه ها می توانند این امر را انجام دهند. دولت باید زمین را برای مسکن تهیه نماید. حداقل ۵۰ تا ۷۰ درصد قیمت تمام شده یک خانه را زمین به خود اختصاص می دهد. اما یک جایی باید زمین را به رایگان به طبقه هایی که قدرت خرید ندارند، بدهیم. این حق مردم است. ۱۵ درصد از جغرافیای سرزمین ما قابل سکونت است. الان کمتر از یک میلیون هکتار از زمینهای کشور زیر پوشش مسکن هستند.
قالیباف ضمن اشاره به اینکه «سازمان ملی مسکن به اندازه زمین هایی که الان در آن خانه ساخته شده است و در اختیار هست، همین قدر زمین تحت تملک دارد که ساخته نشده است»، اظهار داشت: این زمین ها یا داخل محدوده و یا یا در حریم هستند. در برنامه هفتم دولت را مکلف کردیم دو دهم درصد یعنی حدود ۳۰۰ هزار هکتار زمین را در اختیار مردم نیازمند قرار دهند. در یک درصد از سرزمینمان یعنی شهر تهران قریب به یک درصد از جمعیت کل کشور را متمرکز کرده ایم. اطراف کلان شهرهای دیگر نیز به همین شکل است. قانون جهش تولید مسکن نیز در صد کیلومتری تهران در حال ساخته شدن است. چرا به سوی شهرهایی که ۲۰۰ یا ۳۰۰ هزار نفر جمعیت دارند نمی رویم؟
وی تصریح کرد: دولت خودش را مکلف بداند به کسی که پولی برای تهیه مسکن ندارد، زمین بدهد. در این موضوع بافت فرسوده، با درنظر گرفتن تراکم میتوان دو ساختمان ساخت. در تهران در هر هکتار ۱۵۰ نفر جمعیت داریم. در توکیو این مقدار نصف است. در نیویورک کمتر است. ما برای هر هکتار در برنامه هفتم ۶۰ نفر پیشبینی کرده بودیم. اگر این کارها را انجام ندهیم، صاحبان زمین مجدد خانه دار می شوند. ۱۸ سال از مسکن مهر می گذرد. چند میلیون مسکن ساخته ایم؟ تا حالا زیر ۲ میلیون بوده است و ۱۲۰ هزار واحد از آنان هنوز اهدا نشده است. حضرت امام در حساب ۱۰۰ خود همان جا وظیفه دولت را تامین زمین برای مردم بیان کرده بود و وظیفه ساخت را به مردم واگذار کرده بود.
قالیباف خاطرنشان کرد: در معیشت باید اولویت را به مسکن بدهیم. این گونه مردم حتی یارانه هم دیگر نمی خواهند و تنها زمین می خواهند. دولت روش های خودرا اصلاح نماید و مجلس نیز موضوع قانون گذاری را دنبال کند.

عملیات وعده صادق ۳ در وقت و زمان خودش انجام می شود
قالیباف در جواب سوالی درباره ی توافق ترک مخاصمه در لبنان اظهار داشت: از توافق ترک مخاصمه حمایت می نماییم امیدواریم این آرامش در غزه هم برقرار شود.
وی ادامه داد: اینکه نتانیاهو جنایتکار متمرکز بر ایران است، یک حرف گزاف است؛ وقتی جنگ آغاز شد و شهید نصرالله را شهادت رسانده و جنایت پیکر را انجام دادند، احساس همه این بود که حزب الله تضعیف شده است.
قالیباف خاطرنشان کرد: در مسافرت به بیروت در بین دود و آتش و فشار به مردم داغدار و عزادار، مردم را دیدم که می جنگیدند و زیر آتش در جاهای مختلف از خانه و کاشانه را از دست داده بودند؛ در آنها صبر و شجاعت و درایت و خلاقیت دیدم و حزب الله را زنده دیدم. در اجلاس IPU در ژنو هم گفتم که حزب الله زنده تر از همیشه است.
رئیس مجلس اشاره کرد: نتانیاهو کثیف می داند با ۷ لشکر در جنوب لبنان آمد تا آن جا را تصرف کند اما هیچ گاه نتوانست، این قدرت اسلام است پس رجزخوانی نکند که شکست خورده است تا دیشب تلاویو را می زدند که این قدرت اسلام است.
وی تصریح کرد: حتما عملیات وعده صادق ۳ را داریم و این تصمیم ماست و زمان آن هم جز عملیات است که در وقت و زمان خودش به انجام می رسد.

افزایش حقوق را بین ۲۰ تا ۳۰ درصد پیشبینی کرده ایم
رییس مجلس در ادامه در جواب پرسشی درباره ی اقدامات مجلس در زمینه وضعیت معیشت و رفاه اظهار داشت: یکی از مباحثی که در برنامه هفتم توسعه وجود دارد موضوع معیشت و رفاه مردم و در کنار آن موضوع رشد اقتصادی می باشد.
وی با اشاره به اینکه «در حال حاضر کلان درآمدها و مصارف لایحه بودجه که بخش قابل توجهی از بودجه را تعیین تکلیف می کند به مجلس ارائه شده است»، اظهار داشت: تا این مرحله از بررسی لایحه بودجه سال آینده که در کمیسیون تلفیق است، در زمینه افزایش حقوق همه تلاش مان را کردیم که به اندازه تورم، حقوق و خدماتی که به مردم داده می شود را پوشش دهیم. ما معتقد بودیم که بودجه ای که از دولت به مجلس آمد در هزینه های جاری مقداری افزایش داشت؛ من به این اشکال در صحن اشاره کردم و همانجا نیز قول گرفتم که این را با هم اصلاح نماییم. همین طور در جلسه ای که با رییس جمهوری و اعضاء کمیسیون های مجلس و دولت بودیم آنها هم به این امر باور داشتن و تاکید نمودند که تاکید شد که باید بجای افزایش بیشتر هزینه جاری اداره بخش های دولتی، حتما افزایش حقوق کارگران کارمندان و بازنشستگان در اولویت قرار بگیرد و این هم جهتی میان دولت و مجلس وجود داشت.
رییس قوه مقننه با اشاره به اینکه «بر اساس بررسی هایی که در کمیسیون تلفیق انجام دادیم افزایش حقوق عزیزان را بین ۲۰ تا ۳۰ درصد پیشبینی کرده ایم»، اظهار داشت: علاوه بر این ما در بودجه در قانون خانواده و جوانی جمعیت ۸ درصد هزینه درنظر گرفته ایم به این صورت که اگر حقوق فردی حداقل ۲۰ یا ۳۰ درصد اضافه می شود، اگر شامل قانون خانواده و جوانی جمعیت شوند آن ۸ درصد نیز به او اضافه شود؛ به شکلی با توجه به این که درباره ی تورم صحبت از ۳۳ درصد است اهتمام کرده ایم که برای آن هایی که حقوق کمتری دارند تورم را با این دو سیاست در زمینه حقوق جبران نماییم.
قالیباف اظهار نمود: برای سال آینده حداقل حقوق ۱۳ میلیون تومان و برای بازنشستگان ۱۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان پیشبینی شده است. هم چنین درآمد تا ۲۸۸ میلیون تومان در سال معاف از مالیات شده اند و اگر از راه اضافه کارها و حق ماموریت ها دریافتی بالاتر از ماهیانه ۲۴ میلیون تومان داشته باشند حداکثر ۱۰ درصد مالیات تعلق می گیرد. در واقع تلاش کردیم که با این نوع سیاست ها به شکلی پوشش دهیم؛ علاوه بر اینکه ۱۱ میلیارد یورو نیز برای کالاهای اساسی دارو و تجهیزات مصرفی پزشکی و همین طور شیر خشک خاصی که مورد نیاز است، ارز ترجیحی پیشبینی کرده ایم.

مجلس محل نگاه های متفاوت و نظرات مختلف است و تضارب آرا و افکار دارد
وی در جواب این پرسش که وی در مجلس چگونه «سوپرانقلابی ها» را مدیریت می کند، اظهار نمود: نگاه این چنینی را قبول ندارم چون اولاً مجلس محل نگاه های متفاوت و نظرات مختلف است و تضارب آرا و افکار دارد. اگر همه باهم یک حرف بزنیم خود ما هم آنجا اذیت می شویم.
قالیباف اضافه کرد: هیچ نگرانی در این حوزه وجود ندارد و همین امروز هم این مورد در صحن علنی مجلس دیده شد. من نه فقط در این حوزه احساس مشکل نمی کنم که این امر را پویایی سیاسی مجلس می دانم و عقلانیت انقلابی این مجلس از مجلس قبلی بالاتر است.
رییس مجلس تاکید کرد: هماهنگی بین قوا از وظایف رهبری انقلاب است و گاهی هم این جلسات سران قوا در محضر رهبری انقلاب برگزار می گردد و گاهی هم اگر نیاز به اذن از ایشان وجود دارد، ایشان همراهی می کنند و بسیاری از مشکلات به زمین مانده آنجا به انجام می رسد. همه ما تاکید بر اجرای قانون داریم. اگر لازم باشد در جلسه سران ما یک تصمیمی را هم بگیریم که قانونی را متوقف نماییم همه این تصمیمات ما برای مدت یک سال است.

تعامل و همکاری بدان معنا نیست که مغایر قانون عمل شود
رئیس مجلس در جواب سوالی درباره ی اینکه وفاق مجلس ودولت و مخالفت مجلس با یک فوریت لایحه اصلاح قانون انتصاب اشخاص در مشاغل حساس اظهار داشت: وفاقی که بخواهد با مخالفت با فوریت لایحه ای به هم خورد همان بهتر که از وفاق حرف نزنیم.
وی با اشاره به اینکه «برنامه هفتم میثاق ملی است و تعامل و وفاق مجلس و دولت حول این مورد است»، اظهار داشت: بپذیریم که در کشور سلایق سیاسی مختلف داریم که یکی منتقد و دیگری طرفدار دولت می باشد و این دو گرایش در کشور فعالیت می نمایند.
قالیباف اضافه کرد: در این میان برنامه هفتم قانونی می باشد که اساس کار بوده و همه باید قبول داشته باشیم و برای اجرای آن همکاری و تعامل نماییم.
رئیس مجلس اشاره کرد: وقتی حرف از تعامل و همکاری می زنیم بدان معنا نیست که مغایر قانون عمل شود. من هم به فوریت لایحه تابعیت ها رای ندادم و الان این لایحه به شکل عادی در کمیسیون بررسی می شود اما آیا باید کار مغایر قانون را تمجید کرد؟ به هر حال بردار عزیزمان آقای ظریف که آن جا قرار گرفته مطابق قانون جاری، خلاف است و این روشن است.
وی ادامه داد: یک جایی به آقای پزشکیان درباره ی آقای ظریف گفتم که اجازه دهید این لایحه در مجلس بیاید و تعیین تکلیف شده و برگردد اگر قانون اصلاح گردید آقای ظریف باشد. من هم به فوریت رای ندادم، آیا وفاق به هم خورده است؟ در موضوعات انرژی و مسکن و موضوعات حوزه اقتصاد باید منسجم تر کار را پیش برد. در حوزه نظارتی هم نظارت داشت.
رئیس مجلس با اشاره به اینکه «نظارت مجلس سیستمی و جمعی است و با نظارت سازمان بازرسی تفاوت دارد»، اضافه کرد: اگر سازمان بازرسی تشخیص داد خلاف قانونی انجام داده آنرا متوقف می کند؛ ما در نظارت مچ گیری نمی نماییم.
قالیباف بیان نمود: بحث دلار هم روشن است؛ ما کسری ارز داریم از آن طرف هم هزینه هایی داریم. طبیعتا باید در موضوع حق ماموریت ها به این مورد توجه گردد البته که این سیاسی و سلیقه ای است و اگر دلاری حق ماموریت دهند مغایر قانون نیست و اگر تبدیل به ریال شود هم مغایر قانون نیست و می شود تبدیل ریال به شکل دلار توافقی باشد.

ما امروز با چین دشمن مشترک، دوست مشترک و منافع مشترک داریم.
به گزارش ثبت آسان به نقل از ایسنا رییس قوه مقننه در ادامه در جواب پرسش دیگری درباره ی سطح فعلی مبادلات و همکاری پارلمان های دو کشور چین و ایران و برنامه های آتی در این حوزه تصریح کرد: بدون شک چین یکی از کشورهای دوست نزدیک و متحد ما است و کشوری است که ما با او روابط عمیق راهبردی داریم و باید این روابط را توسعه دهیم؛ این اراده همه مسئولان در کشور ما است و طبیعی هم هست؛ چونکه یک ارتباط عمیق راهبردی میان کشورهایی شکل می گیرد که دوست مشترک، دشمن مشترک و منافع مشترک دارند و ما امروز با چین دشمن مشترک، دوست مشترک و منافع مشترک داریم.
وی اظهار داشت: بدون شک ارتباطات دو کشور هم در روابط دوجانبه، هم در روابط منطقه ای و هم در روابط بین المللی، در ابعاد مختلف استراتژی های بخشی شامل مسائل محیط زیست، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی و سیاسی و همین طور مسائل امنیتی و دفاعی ارتباطات راهبردی، ماندگار و اثرگذار است. امروز ما با چین فرصت های بزرگ تری داریم؛ امروز موقعیت جغرافیایی ما با چین در حوزه های اقتصادی و کریدورهایی که می تواند اجرائی شود، بسیار جدی و مهمست.
رییس مجلس اظهار داشت: از جانب دیگر فرصت هایی از راه سازمان های مهم نظیر بریکس و شانگهایی و حتی اوراسیا فراهم است و استفاده از این تصمیم قطعی و اراده دو کشور است. البته به نظر من هنوز به این سطح از روابط نرسیده ایم و ما معتقدیم که باید پایه های این روابط را نیز بسازیم؛ یعنی باید روابط مان در حد دوجانبه به نقطه قابل قبولی از رشد برسد که هنوز به نظر من برای انجام این کار جا دارد و این رشد باید به سطح روابط در منطقه در همه موضوعات و سپس به موضوعات جهانی تسری پیدا کند.

ریشه تورم و گرانی در بهارستان، پاستور و میرداماد است
رییس مجلس در جواب سوالی درباره ی اینکه مجلس دوازدهم در اجرای وظایف نظارتی خود چه اقداماتی برای مهار تورم و پیشگیری از افزایش نرخها دارد؟، اظهار داشت: یک وقتی گرانی و تورم وجود دارد اما جلوی فروشگاه ها می رویم و در آن جا می خواهیم با این مورد مبارزه نماییم. کاسبان و مغازه داران این تورم را شکل نمی دهند و راهکار گرانی نیز تنبیه آنان نیست. البته منکر وجود گران فروشان نیستیم.
قالیباف تصریح کرد: ریشه تورم و گرانی در بهارستان، پاستور و میرداماد است. یعنی مجلس و دولت و بانک مرکزی موجب گرانی هستند. بانکها یکی از علل وجود گرانی هستند. افزایش نقدینگی و افرایش پایه پولی و کاهش ارزش پول ملی تورم آفرین است. از طرفی هزینه های دولت را بالا می بریم، رشد اقتصادی وجود ندارد، برای آن اوراق صادر می نماییم و کیک اقتصاد را بزرگ نمی نماییم. جی دی پی را بالا نمیبریم و هزنیه های جاری را بالا می بریم
وی افزود: با صراحت میگویم فصل اقتصاد را در برنامه هفتم ببینند. برای همه این موضوعات راه حل اندیشیده شده است. برای پیشگیری از نقدینگی و حل مشکلات صندوق های بازنشستگی چاره اندیشی شده است. برخی از بانکهای خصوصی خلق پول و دست در جیب مردم می کنند. باید وفاق و همدلی را متمرکز بر این موضوعات ایجاد نماییم.

یکی از بزرگ ترین مصرف کننده های انرژی نیز بخش های دولتی هستند
قالیباف در جواب سوالی درباره ی ناترازی انرژی اظهار داشت: انرژی دغدغه ماست و ۲۵ میلیون لیتر سوخت در روز قاچاق می شود که باید بپذیریم و برای رفع آن کاری کنیم؛ دولت و مجلس چنین چیزی را انکار نمی کنند پس چنین چیزی وجود دارد که وظیفه همه مسئولان در قوا نیز مشخص است.
وی ادامه داد: انرژی به معنای فراورده های نفتی و گازی کالای انحصاری دولت به معنای عام و انفال است و بخش خصوصی آنها را وارد و تولید نمی نماید. یکی از بزرگ ترین مصرف کننده های انرژی نیز بخش های دولتی هستند.
رئیس مجلس اظهار نمود: امروز در پیک مصرف ۲۵۰ میلیون متر مکعب گاز در نیروگاه ها مصرف می نماییم و بالاتر از ۵ میلیارد لیتر سوخت مازوت و گازوییل در نیروگاه ها ذخیره می کنیم؛ در حوزه انرژی به اندازه ای که انرژی مصرف می نماییم به همان اندازه هدر می دهیم.
وی افزود: منظور ما از هدر رفت به شکل کلان است که رقم درشتی است. الان به اندازه درآمد ارزی ما و بخش خصوصی و دولتی انرژی را از دست می دهیم حالا با این وضعیت چگونه می خواهیم به رشد اقتصادی ۸ درصد برسیم که ۲ درصد آن در ارتباط با بهره وری در انرژی است.

مجلس هر زمان که انتفاع اقتصادی واقعی اتفاق بیفتد حتما در مذاکرات با دولت همراهی خواهد کرد
قالیباف در ادامه در جواب پرسشی بر اساس اینکه آیا اصلاحات اقتصادی جهت کاهش فشارهای اقتصادی بر کارگران و اقشار لطمه دیده، بدون رفع تحریم ها و تعامل با جامعه بین المللی ممکن است؟ و آیا برای رفع تحریم ها و کاهش تنش های منطقه ای بعنوان رییس مجلس مایل به از سرگیری مذاکرات با اروپا و آمریکا هستید؟ در صورتی که اگر مذاکرات شروع شود برنامه ای برای پیشگیری از سنگ اندازی جریان تندرو در کشور دارید؟ اظهار نمود: من همیشه گفتم که تحریم یک کاغذ پاره نیست و حتما در اقتصاد اثر دارد و کسی نمی تواند بگوید که اثر ندارد اما نکته ای که در زمینه انرژی گفتم بر اساس اینکه ما این حجم از انرژی را هدر می دهیم به آمریکا و تحریم ربطی دارد؟ این مشکل خود ما است و خودمان باید توجه و بهره وری را درست نماییم و کارمان را انجام دهیم.
وی ادامه داد: قانون اقدام راهبردی نیامد که مانع برجام شود بلکه آمد که به برجام کمک و تسهیل گری کند؛ این قانون می گوید که توافق باید منجر به انتفاع اقتصادی واقعی شود نه صوری و همه بحث قانون اقدام راهبردی این بوده است؛ امروز ما هم از این قانون دفاع می نماییم و می خواهیم بگوییم که ما طرفدار حل موضوع هستیم نه اینکه مانع آن شویم اما این پرسش نیز مطرح است بر اساس اینکه مگر با آمریکا مذاکره نکردند؟ مگر مذاکرات مستقیم در برجام انجام نشد؟ صداقت امریکا کجا رفت؟ برجام را پاره کرد و کنار گذاشت. ما نباید بگذاریم که این اتفاقات بیفتد. در بحث هسته ای نیز بحث ما همین است و معتقدیم که هرجا که انتفاع اقتصادی برقرار شود و بطور واقعی تحریم ها برداشته شود حتما موافقیم اما نگاه کنید که آژانس در قطعنامه ای که اخیراً صادر کرده چه رفتاری کرده است؛ این ها یک مفهوم دیگری هم دارد.
رییس مجلس خاطرنشان کرد: من معتقدم در عین حالی که باید دقت کنیم و ضعف های خودمان را برطرف نماییم و مسیر خودرا طی نماییم، در چهارچوبی که مجلس در قانون اقدام راهبردی تعیین کرد، نگاه ما در مجلس بر این مبناست که هر زمان که انتفاع اقتصادی واقعی اتفاق بیفتد حتما با دولت همراهی خواهیم کرد.

عمل دولت آمریکاست که تصمیمات ما را مشخص می کند
قالیباف در جواب پرسشی بر اساس اینکه آیا مجلس شورای اسلامی می خواهد که قانونی را تصویب کند تا برمبنای آن روی روابط آتی ایران و آمریکا تاثیر بگذارد؟ بطورمثال اینکه بخواهد مذاکرات آتی ایران و کشورهای غربی را محدود یا تسهیل کند؟ تصریح کرد: دولت جدید آمریکا و رییس جمهور آن برای ما حتما با رقیبش متفاوت است؛ چونکه او شهید سلیمانی را به قتل رسانده است. امروز وقتی به یک دهه گذشته ترکیبی که او برای همکارانش برگزیده است، نگاه می نماییم می بینیم که در صحبت ها و تصمیمات شان همیشه خلاف ملت ایران و حرکت های ملت ایران حرکت کردند ازاین رو برای ما متفاوت می باشد.
وی با اشاره به اینکه «البته که ما الان هیچ قضاوتی نداریم و منتظریم که ببینیم در عمل چه کاری را انجام می دهند»، اضافه کرد: عمل آنها در آینده تصمیمات ما را روشن می کند نه حرف هایی که آنها می زنند. نکته مهم که باید به آن توجه گردد اینست که امروز نتانیاهو در یک باتلاقی فرو رفته است؛ او ۷ اکتبر سال قبل کوشش کرد و اظهار داشت که من غزه را این گونه می کنم اما دیدیم که یک سال بعد در سالگرد این عملیات، حماس تل آویو را مورد تهاجم عملیات موشکی خود قرار داد. به هر حال انگار نباید رییس دولت جدید آمریکا در راه باتلاقی که نتانیاهو در منطقه بوجود آورده است، حرکت کند؛ ازاین رو عمل او است که تصمیمات ما را مشخص می کند.

دیگر گشت ارشادی در قانون وجود ندارد
رییس مجلس در پاسخ به این سؤال که عده ای معتقدند اساسا در کشور زیر ساخت های لازم برای اجرای قانون عفاف و حجاب را نداریم و نهادهای متولی مانند نیروی انتظامی تجهیزات لازم مانند دوربین های پیشرفته برای ثبت تخلفات را در دسترس ندارند و آیا تدبیری برای انجام این زیر ساختمان ها شده و پیشبینی از وضعیت اجرای قانون حجاب، اظهار داشت: زمانیکه قانون عفاف و حجاب را در مجلس دنبال می کردیم برخی می گفتند ما قانون نداریم. به آنان می گویم که درباره ی حجاب قانون داشتیم و داریم.
وی افزود: قوه قضاییه لایحه ای نه ماده ای تنظیم کرد و به دولت و سپس به مجلس داد. قوه قضاییه فقط بخش جرم انگاری و قضایی را لحاظ کرده بود؛ ازاین رو آن رابه دولت فرستادیم و ۱۴ ماده شد. اما مجلس تمامی ابعاد حجاب را درنظر گرفت و فهمیدیم نباید سلبی به این مورد نگاه نماییم باید ایجابی هم نگاه نماییم و ابعاد فرهنگی، هویتی، سیاسی، اجتماعی و... را درنظر بگیریم. مجلس به این مورد ایجابی نگاه کرد. در اتفاق سال ۱۴۰۱ مجلس در گزارشی ۳۱ دستگاه را مسئول پوشش قوانین حجاب دانست و رسماً در صحن مجلس گفتیم که از ۳۲ دستگاه، ۳۱ دستگاه به وظایف خود عمل نکرده است. غیر از نیروی انتظامی که به وظایف خود عمل کرده است و در همه جا دنیا گاهی اشکال بوجود می آید، بقیه دستگاه ها به وظایف خود عمل نکردند. قانون عفاف و حجاب وظایف دستگاه ها را در برابر حجاب مشخص کرد. البته در بخش جرم انگاری سعی کردیم این لایحه را سطح بندی نماییم. در این لایحه جلوی هر گونه درگیری و اقدام مستقیم را گرفته ایم. دیگر گشت ارشادی در قانون وجود ندارد و ضمانت اجرائی آنرا مشخص کردیم. کشف حجاب، بدحجابی و برهنگی در این لایحه سطح بندی شده است.
قالیباف تصریح کرد: امکانات و تجهیزات نیز باید فراهم گردد. مقداری از آن فراهم شده و باقی آن نیز فراهم خواهد شد. در حوزه جرم انگاری اگر کشف حجابی اتفاق بیفتد، ابتدا پیامک داده می شود، سپس تذکر داده می شود. البته جریمه مرحله اول ثبت اما اقدام نمی گردد. اما اگر باردیگر تذکر داده شود جریمه مرحله دوم هم اعمال می شود. زندان رفتن دیگر در چنین مواردی نیست و خیلی شفاف و روشن موضوعات تبیین شده است.

وظیفه مجلس و دولت می باشد که با هم شرایط را پیشبینی کنند
وی در پاسخ به این سؤال که با عنایت به روی کار آمدن دولت جدید در آمریکا و امکان رخداد فشار حداکثری مانند دولت اول ترامپ که فروش نفت به ۳۰۰ هزار بشکه در روز رسید و در بودجه ۱۴۰۴ فروش نفت یک میلیون و هشتصد هزار بشکه پیشبینی شده است، آیا مجلس از دولت خواسته است تا نقشه دومی برای پیشگیری از کسری بودجه شدید ارائه دهد؟ اظهار داشت: این وظیفه مجلس و دولت می باشد تا باهم شرایط را پیشبینی کنند. صادرات نفت ما هم اکنون با وجود تحریم به یک میلیون و هفتصد هزار بشکه در روز رسیده است. پس معلوم می شود با این شرایط هم می شود کار انجام داد. اما اینکه دشمن بتواند هرکار بخواهند بکند، درست نیست.
وی افزود: البته سختی ها و هزینه های تحریم را متوجه هستیم. امروز با پیشبینی شرایط دنیا و نوع رفتار ما با همسایگان و مجموعه هایی مانند شانگهای و بریکس حتما میتوانیم از چنین موضوع هایی پیشگیری نماییم و حتما شرایط خاص دنیا و کشور و موارد کسری بودجه پیشبینی شده است و گفت گوهایی انجام شده است و متوجه این موضوعات هستیم.

ما خودروساز نیستیم و حداکثر مجموعه ساز هستیم
رئیس مجلس در جواب سوالی درباره ی مافیای خودرو و اقدامات مجلس برای حذف مافیای خودرو اظهار داشت: نمی گویم خودرو مافیا دارد یا ندارد اما در حوزه خودرو در نوع سیاستگذاری اشتباه کردیم.
وی ادامه داد: امروز با فروش خودرو لاتاری برگزار می نماییم، از مردم ثبت نام کرده و عده ای برنده می شوند که این ها اشکال است چون وقتی رقابت نباشد این اتفاق می افتد. حتی اگر به تولید بیش از حد رانت بدهیم خودمان به دست خودمان تولید را از بین می بریم. تولید باید درون زا باشد.
رئیس مجلس افزود: رقابت را در حوزه بازار خودرو در کشور از بین برده ایم. برای پشتیبانی از خودروی داخلی می گوییم تعرفه روی ماشین بسته شود تا این صنعت خراب نشوداما این تعرفه موقت و مشروط و کاهنده نیست نتیجه این می شود که ۴۰ سال پس از تولید پیکان وضعیت خودرو همچنان همان است.
قالیباف تصریح کرد: ما خودروساز نیستیم و حداکثر مجموعه ساز هستیم؛ امروز اگر بخواهد یک پلفترم خودرو آماده و اجرا شود نزدیک به ۱/۵ تا ۲ میلیارد دلار هزینه پلت فرم برای طراحی ماشین است که باید حداقل ۴۰ میلیون تیراژ در ۱۰ سال داشته تا به سود برسد.
وی ادامه داد: ما بجای آنکه تعرفه ها را کاهنده نماییم بالا می بریم اما چه زمانی خودروساز تحول ایجاد می کند؟ به خودروساز بگوییم تعرفه ۴۰۰ درصد را اعمال می نماییم تا خودرو های دیگر رقابت نکند اما در ۱۵ سال دیگر سال به سال تعرفه کاهش می یابد تا اگر خودروساز تحولی نداشت ظلم به مردم نشده و ماشینی با ایمنی و مصرف سوخت کم داشته باشد پس نگوییم مافیا بلکه بگوییم ما در سیاستگذاری درست عمل نکردیم.
قالیباف بیان نمود: اصرارکردم واردات خودرو شود بعد همه مخالفت ها را دیدند. خودروسازان بزرگ دنیا را نگاه کنید که با هم همکار و شریک می شوند در کشور ما هر روز خودروسازان قطعات وارد کرده و تجمیع می کنند.
وی ادامه داد: در واکنش به قانون واردات می گویند ارز برای واردات نداریم پس چه طور در سال ۱۴۰۲، ۸ میلیارد برای واردات قطعات داده شد و الان برای واردات خودرو می گویند دلار نداریم؟ البته حرفم به این معنا نیست که افراد قابلی برای طراحی خودرو نداریم بلکه افراد قابلی هستند و ما هم مصمم هستیم کما این که کمیسیون تلفیق بودجه تعرفه واردات خودرو را به ۶۰ درصد رساند و تصویب کرد.

حمایت ایران از لبنان با قدرت ادامه پیدا خواهد کرد
رییس قوه مقننه در ادامه نشست مطبوعاتی خود در جواب این پرسش که بعد از پیروزی لبنان بر رژیم صهیونیستی جمهوری اسلامی ایران بخصوص مجلس شورای اسلامی چه برنامه هایی برای پشتیبانی از مردم لبنان دارد؟ اظهار داشت: طبیعتاً پیوند ما با مردم لبنان پیوندی بسیار قدیمی و تاریخی است؛ چند وقت قبل که خیلی دور هم نیست مقام معظم رهبری به نقش علما و بزرگان دینی و بزرگان لبنان و فرهنگ اسلامی و شیعی در ایران اشاره کردند؛ ازاین رو میان دو کشور پیوندهای بسیار عمیق فرهنگی، اجتماعی و دینی وجود دارد؛ همین طور که این ارتباطات تا به امروز بوده است حتما در آینده نیز با همین قدرت ادامه پیدا خواهد نمود.
وی ادامه داد: این نگاه چه برای لبنان و چه برای همه کشورهای اسلامی و چه برای همسایگان و بخصوص جبهه مقاومت از اولویت های سیاست های ما بوده است؛ همانطور که اشاره کردم، ما حتما می توانیم در کشورهای اسلامی و جبهه مقاومت از این فرصت ها برای تحول در زیرساخت ها، امنیت خوب و پیشرفت و حفظ عزت و کرامت استفاده نماییم.

موضوعات اقتصادی اولویت ماست اما فرهنگ را فراموش نمی کنیم
قالیباف در پاسخ به این سؤال که مطابق قانون برنامه هفتم، سهم بودجه فرهنگی باید از سهم بودجه عمومی کشور به پنج درصد ارتقا پیدا کند، اما در لایحه بودجه ۱۴۰۴ سهم بودجه فرهنگی کشور ناچیز است و آیا مجلس برنامه ای برای ارتقا و تقویت بودجه فرهنگی کشور دارد؟، اظهار داشت: در بودجه سال قبل هم به فرهنگ توجه کردیم. موضوعات اقتصادی اولویت ماست اما فرهنگ را فراموش نمی نماییم.
وی افزود: موضوعات فرهنگی در نگاهی کوتاه، میان و دراز مدت حتما در اقتصاد هم اثر گذار است. در موضوع انرژی، فرهنگ می تواند در نوع مصرف و نگاه ما اثرگذار باشد و یکی از جاهایی است که بالاتر از اصلاح صنعتی و پیشرفت تکنولوژی در کاهش مصرف موثر است.
قالیباف تصریح کرد: در سال قبل این فرصت بود و از بخش جاری و سود شرکتها درصدی برای حوزه فرهنگ کنار گذاشتیم و درصد قابل توجهی نیز بود. الان چون بودجه در کمیسیون تلفیق است و تا به صحن بیاید زمان می برد، نمی توانم عدد و رقم بدهم اما حتما نسبت به سال قبل رشد بیشتری در بودجه فرهنگی خواهیم داشت.

بنا نیست تصمیمات شوک آور برای جامعه ایجاد شود
رئیس مجلس در جواب سوالی درباره ی گرانی بنزین اظهار داشت: حتما بنا نیست تصمیمات شوک آور برای جامعه ایجاد شود. پیشگیری از اسراف به معنای افزایش قیمت نیست و تنها راه یا نخستین راه افزایش قیمت نیست حتی نخستین فرآورده ای هم که بخواهیم کاری نماییم شاید برای بنزین نباشد.
وی ادامه داد: سهم بنزین در کل انرژی حدود ۹ درصد است، اماسهم گاز ۷۰ درصد است پس برای چاره اندیشی باید بدانیم از کجا و با چه روشی کار را انجام می دهیم ولی همه ما قبول داریم که این نوع مصرف کردن و قیمت گذاری کار درستی نیست و باید بعنوان یک مساله شناخته و جامعه و مردم همه با هم باشیم
قالیباف بیان نمود: اگر مقرر است از هر روشی انجام شد، دولت انتفاع ببرد مردم هم باید انتفاع ببرند.
رئیس مجلس تصریح کرد: ۵۲ درصد خانوارها از بنزین بهره برده و یارانه به آنها تعلق می گیرد و ۴۸ درصد خانوار خودرو ندارند که بنزین تعلق گیرد پس نابرابری دردناک تر از ناترازی و ظلم مضاعف است؛ معتقدم برای انرژی باید مساله را پذیرفته و با مردم حرف زده و نخبگان در میدان آیند و شوک وارد نکنیم. این تصمیم غلطی است که یک بار نرخها بالا رفته و این شوک را اعمال نماییم.

باید جامعه هدف یارانه ها را به درستی تعیین کنیم

به گزارش ثبت آسان به نقل از ایسنا رییس مجلس شورای اسلامی در جواب پرسشی بر اساس اینکه برنامه های مجلس برای مقابله با گرانی های افسارگسیخته و روز افزون سبد کالای خانوار چیست؟ اظهار نمود: ما وقتی که طرح تعدیل در سال ۱۴۰۱ درحال اجرائی بود، در مجلس بحثی داشتیم بر اساس اینکه اگر دولت تصمیم دارد تا نرخ ارز ترجیحی را افزایش دهد، خودش مجاز به این کار است و ما او را مکلف به این کار نکردیم اما گفتیم که اگر دولت تصمیم به انجام چنین کاری گرفت حتما تکلیف دارد تا کوپن الکترونیکی را اجرا نماید به این علت که بتوانیم سبدی از نیازهای ضروری را جهت تامین ۲۰۰۰ کالری در روز در اقلام خوراکی و همین طور اقلام مورد نیاز در حوزه بهداشت و درمان و حتی کالاهای اصلی جهیزیه زیر پوشش قرار دهیم؛ الان نیز دولت همراه می باشد و به شکل ویژه آقای دکتر پزشکیان همراه است؛ یکی از موارد وفاق همین جا است؛ چونکه این هماهنگی و باور وجود دارد که حتما برای مبارزه با گرانی، بخشی از جامعه را که در دهک های جامعه هستند، بگونه ای با ارائه همین سبد کالا زیر پوشش قرار دهیم. به روایتی در فاز اول ۱۲ قلم کالا و در فاز بعدی ۲۵ کالا را بگونه ای زیر پوشش قرار دهیم که رشد قیمت آنها هیچ گاه از افزایش حقوق کارگران و کارمندان بیشتر نشود.
وی افزود: از جانب دیگر باید خودمان که مقصر هستیم به این مورد دقت کنیم که الان در عمل نزدیک به ۸۲ میلیون نفر یارانه می دهیم؛ ما باید افرادی که در طبقات و دهک های پایین جامعه قرار دارند حتی تا دهک های هفتم را به شکل جدی زیر پوشش سبد کالا قرار دهیم. باید بتوانیم جامعه هدف یارانه های اصلی و ریالی را به درستی تعیین نماییم و این یارانه ها به جایی به هدف خوردن کند که در اولویت هستند؛ این از کارهای قطعی است که در بودجه سال ۱۴۰۴ در دستور کار و از مواردی است که مورد توجه قرار خواهد گرفت.

با سفر رسمی رئیس جمهور به مسکو روابط دوجانبه گسترش پیدا می کند
رئیس مجلس در جواب سوالی در ارزیابی از سطح همکاری راهبردی بین ایران و روسیه و اولویت های دو کشور برای شراکت دراز مدت اظهار داشت: روسیه از کشورهای همسایه با منافع مشترک است که در حوزه انرژی و مسائل دفاعی و تجهیزات و الکترونیک ارتباطات نزدیک داریم و در بحث ترانزیت و کردیور فرصت های اساسی و جدی داریم.
وی ادامه داد: فکر می کنم نتوانستیم از تمامی ظرفیت ها به درستی استفاده نمائیم. البته در این سال ها شتاب بیشتری گرفته است.
قالیباف افزود: فکر می کنم در آینده نزدیک با سفر رسمی رئیس جمهور به مسکو روابط دوجانبه گسترش پیدا می کند. توافق نهایی در حوزه راهبردی و در همه زمینه ها بین دو کشور به امضای دو طرف خواهد رسید که می تواند شتاب همکاری ها را گسترش دهد.

در نخستین فرصت مناسب سفری به عراق خواهم داشت
قالیباف درباره ی روابط میان ایران و عراق در سطح مجالس دو کشور و تاثیر روابط آمریکا بر این روابط و همین طور این سوالات که با عنایت به اینکه در آستانه پنجمین سالگرد شهید سلیمانی و ابومهدی مهندس هستیم، اقدامات جدید درباره ی حادثه فرودگاه بغداد با همکاری دو مجلس وجود دارد؟ آیا سفر خودرا به عراق تایید می کنید؟ اظهار داشت: برمبنای سیاست های خارجی که جمهوری اسلامی ایران دارد، روابط پارلمانی خوبی میان ایران و همسایه ها و بخصوص میان ایران و عراق برقرار است.
وی افزود: در بحث های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی روابط دو جانبه میان ایران و عراق جاری است و بیشترین مبادلات اقتصادی و موضوع گردشگری و سفر عتبات میان دو کشور جاری است. حتما آمریکا از این روابط راضی نیست و تلاش می کند تا مشکلاتی بوجود آورد. تلاش دو پارلمان و دو دولت بر حل مشکلات امنیتی مرزی و اقتصادی می باشد.
قالیباف تصریح کرد: در جنایتی که در فرودگاه بغداد اتفاق افتاد، همکاریهای قضایی بسیار نزدیک میان ایران و عراق صورت گرفت. این پیگیری در سطح بین المللی در حال انجام می باشد. درخواست ها آماده و هماهنگی ها انجام شده است. البته پارلمان عراق یک تصمیمی گرفت و آن اخراج آمریکا از عراق بود. بخشی از این کار انجام شد و در بعضی جاها وجود دارند هم اکنون پارلمان تلاش می کند تا آمریکایی ها بطور کامل بیرون بروند. نشست های بین پارلمانی بین دو کشور در جریان است. بتازگی هم تماس تلفنی مفصلی با رییس جدید پارلمان عراق داشتم و در نخستین فرصت مناسب سفری به عراق خواهم داشت.

مطمئن باشید مجلس دوازدهم از مجلس یازدهم موفق تر خواهد بود
قالیباف در پاسخ به این سؤال که مجلس دوازدهم گرفتار روزمرگی شده و غیر از موضوع رای اعتماد به کابینه دولت، طرح و لایحه ملموسی را تصویب نکرده است درحالی که در مجلس یازدهم قوانین خوبی تصویب گردید، اظهار نمود: رخوتی در کار مجلس نیست. مجلس دوازدهم در شروع کار خود با حادثه تلخ اردیبهشت ماه مواجه گردید و با انتخاباتی ۵۰ روزه و تصویب قوانینی در اینباره سوق داده شد و مقدمات انتخابات را فراهم نمود.
وی افزود: در این میان کمیسیون ها نیز باید شکل می گرفتند و انتخابات آن نیز مسیر مفصل خودرا داشت. از طرفی در انتها مجالس هیچ طرح و لوایحی وجود ندارد و اگر به قانون تبدیل نشوند باید از ابتدا بررسی شوند. امکان دارد در صحن مجلس طرح های کلیدی را نببنیم، طبیعی است درحالی که کمیسیون ها درحال تشکیل است هنوز طرح ها و لوایح آنها به مجلس نیامده باشد.
قالیباف تصریح کرد: اما اصلاحاتی در بعضی قوانین انجام شده است. برخی مطرح می کنند آیا قانون نظارت بر رفتار نمایندگان مهمست یا قوانین در ارتباط با انرژی؟در پاسخ می گویم در حال حاضر برای امروز و آینده مجلس اصلاح قانون آئین نامه داخلی مجلس برای هیات نظارت بر رفتار نمایندگان مهمست و سه دوره است که هنوز تجدید نظر نشده است ؛ ازاین رو مکلفیم این هیات نظارت را در طول ۹۰ روز اول مجلس انتخاب نماییم و اگر بعد ۹۰ روز انتخاب نماییم تا پایان این مجلس نمی توانیم این کار را انجام دهیم. پس حتما باید به آن رسیدگی می کردیم.
او در آخر خاطرنشان کرد: رای اعتماد دولت کار مهمی بود که انجام شد. نمایندگان مجلس امور نظارتی و گزارش وزرای زیر ساختی را با قوت ادامه دادند و شنیدند. الان کمیسیون ها راه افتادند و طرح و لوایح به مجلس خواهد آمد و مطمئن باشید مجلس دوازدهم از مجلس یازدهم موفق تر خواهد بود.

حکمرانی در فضای مجازی شرط عقل است
قالیباف در ادامه نشست مطبوعاتی روز چهارشنبه ۷ آذر خود در جواب موانع مقابله با رفع فیلترینگ و کمک به دولت برای رفع آن ها اظهار داشت: من در زمان انتخابات خیلی شفاف و روشن اشاره کردم که با فیلترینگ بشکلی که الان وجود دارد، مخالف هستم. اساس فیلترینگی که امروز با آن روبرو می باشیم، حوادثی بود که در سال ۱۴۰۱ صورت گرفت و واقعاً نیز لازم بود این کار صورت گیرد اما به نظر من ادامه آن به صورت فعلی صحیح نبود و ما باید زودتر از این در این حوزه تصمیم می گرفتیم.
وی اظهار نمود: امروز که نزدیک به دو سال است که فیلترینگ اعمال می شود، باید بازگردیم و ببینیم که آیا به اهدافی که برای کاهش لطمه های اخلاقی و تامین امنیت روانی داشتیم، دست یافتیم؟ ما فیلترینگ را برمبنای یک تصمیم اضطراری اتخاذ کردیم اما امروز یک محکی می توان انجام داد و دید که آیا واقعاً اهداف تحقق پیدا کرده یا خیر؛ امروز وقتی به اعداد و ارقام و گزارشات و اخبار نگاه می نماییم می بینیم که این مورد تایید نمی گردد. از جانب دیگر باید به این پرسش پاسخ دهیم که آیا قبول داریم که باید از ایجاد لطمه های اخلاقی و اخلاق در امنیت روانی جلوگیری نماییم و باید یک حکمرانی در فضای مجاز داشته باشیم؟
رییس مجلس اظهار داشت: حکمرانی در فضای مجازی شرط عقل است و تجربه دنیا نیز در این حوزه وجود دارد و ما حتما لازم داریم که این کار را انجام دهیم؛ امروز بحث بر سر چگونگی انجام این کار است. فیلترشکن هایی که امروز مورد استفاده قرار می گیرند هم هزینه اضافی به خانواده ها وارد کرده و هم لطمه های اخلاقی بدتر شده و حتی لطمه هایی در حوزه امنیت شبکه نیز بوجود آمده است و حتی استفاده از پهنای باند خارجی بیشتر شده است؛ ازاین رو معتقدیم باید این کار را با یک درایت و روش و یک پختگی و برنامه ای دقیق پیش ببریم.
قالیباف اظهار داشت: در جلسه اخیر سران قوا این مورد مورد بحث قرار گرفت و یک جمع بندی انجام شد و کارشناسان درحال انجام کار هستند. به نظر من در این خصوص چند گام باید برداشته شود که نخستین آنها تقویت پلت فرم های داخلی است؛ یکی از اتفاقاتی که در دوران فیلترینگ رخ داد این بود که پلت فرم های داخلی توانستند مقداری جای خودرا پیدا کنند اما اگر رقابت نباشند معتقدم که به سرنوشت خودروسازها گرفتار خواهند شد.
وی با تکیه بر لزوم توجه به وضعیت کسب وکارهای مبتنی بر فضای مجازی در تصمیم گیری ها در زمینه فضای مجازی اظهار داشت: حتما در بخش در ارتباط با فیلترینگ باید امنیت شبکه، خانواده و کسب و کار را برقرار نماییم. همین طور از پلت فرم های خارجی هم اگر شرایط حکمرانی ما را بپذیرند استقبال کنیم؛ این حق ماست که اگر شرایط ما را پذیرفتند، این کار را بکنیم و اگر هم نپذیرفتند، حق ماست که این اجازه را ندهیم و این مورد نیز در همه جا اتفاق می افتد.
وی در جواب سوال دیگری درباره ی این که برنامه مجلس برای مشاغل حساس چیست، اظهار داشت: رفتن افراد از پست های سازمانی خود یک امر طبیعی است اما منکر این نیستم که افراد، قوی و ضعیف هستند اما مجلس حتما موضوع مشاغل را به شکل جدی دنبال خواهد نمود و جلسات نظارتی دنبال خواهد شد. یکی از تصمیمات خوب مجلس یازدهم همین بود و مجلس دوازدهم نیز با قدرت موضوع را دنبال می کند.
رییس مجلس شورای اسلامی در انتها ضمن اشاره به مصمم بودن دولت و مجلس و آمادگی آنها برای اصلاح اشکالات قانون با محوریت برنامه هفتم پیشرفت، اشاره کرد: یکی از مصادیق همدلی و وفاق برای مردم همین است که روی این موضوعات متمرکز شده و آنرا حل نماییم و اساسا تسهیل گیری در اقتصاد را از اولویت های کاری دولت و مجلس می دانیم.




منبع:

1403/09/09
10:56:56
5.0 / 5
58
تگهای خبر: اداره , اقتصاد , بازار , بانك
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد مطلب ثبت آسان
نظر شما در مورد این مطلب
سوال:
= ۸ بعلاوه ۲

ثبت آسان

ثبت شرکت آسان

sabteasan.ir - حقوق مادی و معنوی سایت ثبت آسان محفوظ است