معاون سازمان هواپیمایی كشوری عنوان كرد

اداره ارزانتر با واگذاری فرودگاه ها به استانها

اداره ارزانتر با واگذاری فرودگاه ها به استانها به گزارش ثبت آسان، معاون هوانوردی و امور بین الملل سازمان هواپیمایی کشوری اظهار داشت: اگر اداره فرودگاه ها را به دولت های محلی واگذار نماییم متناسب با تقاضای موجود و برنامه های توسعه ای منطقه با دست های بازتر و چابکی بیشتر، منابع کشور را به صورت مناسب تری برای توسعه فرودگاه به کار می گیرند و با شناسایی بخش خصوصی توانمند محلی و واگذاری بهره برداری فرودگاه به آنها می توانند فرودگاه را ارزانتر اداره کنند.



سید حمیدرضا صانعی در گفت و گو با ایسنا، در پاسخ به این پرسش که آیا می توان مالکیت برخی فرودگاه ها را به استانداری ها و شهرداری ها در هر استان واگذار کرد، اظهار داشت: جابه جایی دارایی ها در دولت خیلی مشکل است، البته واگذاری فرودگاه های کم بازده و زیان ده فقط مشکل ما نیست و در سایر کشورهای دیگر هم وجود دارد که الگوهای مناسب و موفقی نیز دراین خصوص ارائه شده است.

وی اضافه کرد: مطالعاتی درباب واگذاری فرودگاه ها در کشور در حال انجام می باشد تا بتوانیم مدل اجرائی مناسبی برای آن ارائه دهیم. معتقدیم اگر اداره فرودگاه ها را به دولت های محلی واگذار نماییم متناسب با تقاضای موجود و برنامه های توسعه ای منطقه با دست های بازتر و چابکی بیشتر، منابع کشور را به صورت مناسب تری برای توسعه فرودگاه به کار می گیرند و با شناسایی بخش خصوصی توانمند محلی و واگذاری بهره برداری فرودگاه به آنها می توانند فرودگاه را ارزانتر اداره کنند.

معاون هوانوردی و امور بین الملل سازمان هواپیمایی کشوری اشاره کرد: مطابق با قانون، وزارت راه و شهرسازی با رعایت سیاست های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی مجاز است بمنظور افزایش کارآیی و بهبود خدمات رسانی و ارتقا راندمان و کاهش هزینه های دولت و منطقی سازی و چابک سازی، نسبت به واگذاری مدیریت بهره برداری فرودگاه های کشور همچون فرودگاه های وابسته به دستگاه های اجرائی به بخش خصوصی، عمومی و یا مشارکت های داخلی و خارجی در قالب واگذاری مدیریت مذکور با اولویت شرکت های هواپیمایی داخلی با حفظ مالکیت دولت و استمرار خدمات ناوبری توسط دولت و رعایت حق و حقوق قانونی کارکنان اقدام نمایند.

به گفته وی امکان واگذاری بهره برداری از خیلی از فرودگاه های کشور در قالب مدلهای اقتصادی مدیریت فرودگاه های کوچک امکان پذیراست. این مساله همین طور به شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی کشور کمک می نماید که با تمرکز منابع خود بر امور ناوبری و فروش خدمات فنی و مهندسی، مدیریت بهتری بر منابع در اختیار خود داشته باشد.
صانعی عنوان کرد: وقتی فرودگاهی را به استان واگذار می نماییم که آنرا توسعه دهد و سرمایه گذاری کند، بخش خصوصی نیز تشویق به سرمایه گذاری در آن می شود.

دولت باید مشوق هایی برای جذب سرمایه گذار داشته باشد


معاون هوانوردی و امور بین الملل سازمان هواپیمایی کشوری با اعلان اینکه در مدل اداره کردن فرودگاه های کوچک، دولت باید مشوق هایی را نیز برای جذب سرمایه گذار درنظر گیرد، اظهار داشت: از طرفی قانون گذار مشخص نکرده که هدفش از واگذاری مدیریت فرودگاه این است که آیا با واگذاری آن، درآمدی کسب کند یا هزینه هایش کم شود. بعبارت دیگر تعدادی فرودگاه داریم که باید واگذار شود و پولی برای اداره آنها پرداخت گردد به جهت اینکه هزینه ها کم شود و از سویی فرودگاه های داریم که بخش خصوصی باید در قبال بهره برداری از آن قسمتی از درآمد خودرا به عنوان سود به دولت پول برگردانند.
او در آخر اظهار داشت: هر فرودگاه نسخه خاص خودرا نیازمند است و با یک مدل نمی توان همه را اداره کرد.



منبع:

1403/10/28
14:05:37
5.0 / 5
16
تگهای خبر: اداره , اقتصاد , بهره برداری , توسعه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد مطلب ثبت آسان
نظر شما در مورد این مطلب
سوال:
= ۹ بعلاوه ۲

ثبت آسان

ثبت شرکت آسان

sabteasan.ir - حقوق مادی و معنوی سایت ثبت آسان محفوظ است