قائم مقام بنیاد ملی نخبگان تشریح كرد
جزئیات مراحل اجرایی فراخوان سوم جذب نخبگان در دستگاههای اجرایی
به گزارش ثبت آسان، قائم مقام بنیاد ملی نخبگان با عنایت به نزدیک شدن به اتمام فرایند بررسی و معرفی برگزیدگان طرح جذب به دستگاههای اجرایی ذی ربط، جزئیات مراحل اجرایی فراخوان سوم جذب نخبگان در دستگاههای اجرایی را جهت اطلاع متقاضیان و شفافیت بیشتر شرح داد.
به گزارش ثبت آسان به نقل از ایسنا، سعید خدایگان با اشاره به اینکه شفافیت در بنیاد ملی نخبگان در اولویت قرار دارد، تصریح کرد: بنیاد نخبگان همواره کوشیده تا بیشترین شفافیت ممکن را در اجرای برنامه ها و طرح های خود داشته باشد. یکی از این طرح ها، طرح جذب نیروی انسانی دارای استعدادهای برتر در دستگاههای اجرایی می باشد.
ایشان در ادامه ضمن اشاره به نزدیک شدن به اتمام فرایند بررسی و معرفی برگزیدگان طرح جذب به دستگاههای اجرایی ذی ربط، به بیان جزئیات مراحل اجرایی فراخوان سوم جذب نخبگان در دستگاههای اجرایی جهت اطلاع متقاضیان و شفافیت بیشتر پرداخت و اظهار داشت: در جهت اجرایی سازی سند استراتژیک در امور نخبگان، هیئت وزیران در تاریخ ۱۴۰۰/۱۲/۲، آئین نامه جذب و نگهداشت سرمایه انسانی دارای استعداد برتر و نخبه در دستگاههای اجرایی را مصوب کرد.
قائم مقام بنیاد ملی نخبگان با اشاره به اینکه این مصوبه فصل های مختلفی دارد، خاطرنشان کرد: فصل دوم این مصوبه در ارتباط با جذب استعدادهای برتر و نخبه در دستگاههای اجرایی می باشد که بر این اساس شیوه نامه اختصاصی در ۱۴۰۱/۳/۲۴ با همکاری سازمان اداری استخدامی و بنیاد ملی نخبگان تدوین و ابلاغ گردید که اجرای فرایند شناسایی و جذب در ذیل این شیوه نامه صورت می گیرد.
برگزاری سه فراخوان
وی ضمن اشاره به برگزاری سه فراخوان بر طبق این شیوه نامه، تصریح کرد: فراخوان سوم در بهمن ماه ۱۴۰۲ شروع شد و متقاضیان در سامانه دانا ثبت نام کردند که این افراد متناسب با جدول ۱ شیوه نامه ابلاغی مزبور باید حداقل امتیاز را جهت طرح پرونده در کارگروه های تخصصی کسب می کردند که مطابق با شیوه نامه این امتیاز برای دانش آموختگان دوره کارشناسی ۳۵، دوره کارشناسی ارشد ۴۰ و دوره دکتری ۵۰ درنظر گرفته شده بود.
خدایگان با تکیه بر این که در گام اول فرایند ثبت درخواست، متقاضیان اطلاعات مورد نیاز را صرفاً به شکل خوداظهارانه وارد سامانه و مدارک مورد نیاز را بارگذاری کردند و در ادامه بر مبنای همین اطلاعات خوداظهارانه، می توانستند مجموع امتیاز تخمینی خویش را به شکل آنلاین مشاهده کنند، خاطرنشان کرد: در این مرحله از تعداد ۳۷ هزار و ۹۸۷ متقاضی شرکت در این فراخوان، ۱۴ هزار و ۸۴۹ متقاضی حتی بر مبنای خوداظهاری هم موفق نشدند امتیاز موردنیاز برای ادامه مراحل را کسب کنند.
صحت سنجی اطلاعات خوداظهارانه و محاسبه امتیازات
وی ضمن اشاره به این که در این مرحله، ۲۳ هزار و ۱۳۸ متقاضی، امتیاز لازم را بر مبنای اطلاعات خوداظهارانه کسب کردند، اظهار نمود: در ادامه، نیاز بود صحت سنجی اطلاعات خوداظهارانه و مدارک ثبت شده صورت گیرد تا امتیازاتی که به واسطه اشتباهات احتمالی از جانب متقاضیان و عدم صحت موارد ادعایی لحاظ شده بود، توسط بررسی کارشناسی به شکل دقیق بررسی و امتیازهای کسب شده تدقیق شود که با عنایت به تعداد پرونده متقاضیان، فرآیندی زمان بر بود.
به قول خدایگان، بعد از صحت سنجی اطلاعات ثبت شده و تطبیق مستندات ارسالی با مدارک خوداظهارانه، ۲ هزار و ۴۴۲ متقاضی به موفقیت رسیدند امتیاز لازم را جهت ورود به کارگروه های تخصصی به دست آورند.
بررسی محتوایی پرونده به شکل کیفی و همکاری بنیاد با ۵۵۰ استاد برجسته در چارچوب کارگروه های شناسایی تخصصی
وی ادامه داد: در مرحله محاسبه امتیازات لازم پرونده جهت ورود به کارگروه شناسایی، امتیازات کاملا به شکل کمی محاسبه می شود، اما در مرحله بعدی یعنی ارزیابی پرونده در کارگروه شناسایی، بررسی محتوایی پرونده به شکل کیفی و بر مبنای تطبیق توانمندی های متقاضی با شرایط تخصصی اعلام شده برای هر کد رشته شغلی از جانب دستگاه اجرایی، توسط متخصصان آن رشته در دستور کار قرار گرفت که برای اجرای دقیق این فرایند، بنیاد نخبگان با حدود ۵۵۰ استاد برجسته کشور در چارچوب کارگروه های شناسایی تخصصی همکاری داشته است.
قائم مقام بنیاد ملی نخبگان با اشاره به اینکه باید تخصص فرد با جایگاه شغلی که دستگاه اجرایی اعلام نیاز کرده بود، کاملا تطبیق داده می شد، تصریح کرد: در هر کارگروه حداقل سه استاد برجسته و صاحبنظر پرونده های متقاضیان هر کدرشته تخصصی را بررسی کردند تا امتیازهای دریافت شده به شکل کیفی و محتوایی با جایگاه مورد درخواست دستگاه اجرایی مطابقت داشته باشد.
وی با اشاره به اینکه در فراخوان سوم جذب، ۲۴ دستگاه برای جذب نیرو در ردیف شغل های مختلفی با شرایط احراز مشخص به بنیاد ملی نخبگان اعلام نیاز کردند، اضافه کرد: برای برخی دستگاه ها با وجود کم بودن ظرفیت جذب، تعداد متقاضی بالایی وجود داشت، اما برخی دیگر از کدرشته های شغلی با وجود بالا بودن ظرفیت اعلامی، تعداد متقاضیانی که حداقل امتیاز لازم را کسب کرده باشند، کمتر از ظرفیت اعلامی بود. این ناترازی در تعداد ظرفیت و تعداد متقاضی حائز شرایط در بعضی کد رشته های شغلی سبب ایجاد رقابت شد.
وجود رقابت در بعضی کدرشته های شغلی میان متقاضیان
خدایگان با تأکید بر این امر که توزیع ظرفیتهای شغلی دستگاه ها و توزیع تعداد متقاضیان جذب در کدرشته های شغلی متفاوت بود، اضافه کرد: به صورت مثال دستگاهی ظرفیت جذب ۲ نفر و دستگاه دیگر ظرفیت جذب ۷۸۷ نفر اعلام نمود بود و از سویی بعضی از کدرشته های شغلی با وجود ظرفیت بسیار پایین، متقاضی بسیار بالایی داشتند که سبب شد در بعضی کدرشته های شغلی بین متقاضیان که حداقل امتیاز لازم را کسب کرده اند، رقابت بالایی ایجاد شود و در این شرایط صرف کسب حداقل امتیاز موردنیاز برای معرفی متقاضیان به دستگاه کافی نبود. در این شرایط، بعد از بررسی دقیق پرونده و بعد از رده بندی پرونده متقاضیان هر کد رشته شغلی بر مبنای مجموع امتیازات کسب شده، متقاضیانی که در هر کدرشته شغلی بیشترین امتیاز را کسب کرده بودند، مطابق با شیوه نامه حداکثر تا سه برابر ظرفیت اعلامی به دستگاه مربوطه عرضه شدند.
وی با تکیه بر این که در برخی از دستگاه ها، تعداد متقاضیان دارای شرایط احراز کمتر از تعداد ظرفیتهای کد شغلی بود، اضافه کرد: در این شرایط، تمام متقاضیانی که حداقل امتیاز و شرایط موردنیاز برای احراز شغل را کسب کرده بودند، جهت ادامه فرایند جذب به دستگاه مربوطه عرضه شدند.
قائم مقام بنیاد ملی نخبگان در ادامه اظهار نمود: در فراخوان سوم جذب، هر متقاضی می توانست حداکثر سه کدرشته شغلی را انتخاب نماید که تلاش شد ارزیابی پرونده ها در کمال دقت و صحت و بر مبنای مدل خوشه ای و به تفکیک دستگاه اجرایی صورت گیرد، به نحوی که و بعد از تعیین تکلیف تمامی متقاصیان هر دستگاه، لیست معرفی شدگان آن دستگاه از راه سامانه مربوطه اطلاع رسانی شد.
تعیین تکلیف ۱۳۸ پرونده طی روزهای آینده
خدایگان خاطرنشان کرد: از ۲ هزار و ۴۴۲ نفری که شرط لازم جهت ورود به کارگروه تخصصی شناسایی را داشتند، هزار و ۷۳۰ متقاضی به موفقیت رسیدند توسط کارگروه تخصصی شناسایی، تایید شوند و متقاضیان ۲۱ دستگاه اجرایی مربوطه تعیین تکلیف و به دستگاه عرضه شدند و در فرایند بررسی پرونده ها در کارگروه های شناسایی، فقط ۱۳۸ پرونده همچنان تحت بررسی قرار دارند. دلیل این مورد هم تاخیر سازمان اداری استخدامی در اعلام شرایط جذب کدرشته های شغلی خود بوده که این سازمان در ۳۰ بهمن ماه شرایط لازم جهت احراز کدرشته های شغلی مربوطه را به بنیاد ملی نخبگان اعلام نموده است که ان شاءالله طی روزهای آینده این ۱۳۸ پرونده هم تعیین تکلیف خواهند شد.
قائم مقام بنیاد ملی نخبگان اضافه کرد: هم اکنون مرحله برابر اصل بودن مدارک در حال اجرا می باشد و هم اکنون معرفی شدگان به دستگاههای اجرایی می توانند برای برابر اصل کردن مدارک خود به نزدیکترین بنیاد نخبگان استانی مراجعه نمایند و محدودیتی از نظر این که کدام معرفی شده به کدام بنیاد استانی رجوع کند، وجود ندارد.
ارزیابی مهارت ها و شایستگی های شغلی معرفی شدگان متناسب با نیاز دستگاه اجرایی
به نقل از بنیاد ملی نخبگان، وی با اشاره به اینکه بعد از مرحله برابر اصل کردن مدارک، کانون ارزیابی شایستگی عمومی معرفی شدگان به دستگاههای اجرایی توسط دستگاه اجرایی مربوطه برگزار می شود، تصریح کرد: در این مرحله طبق جدول شماره ۲ شیوه نامه جذب در دستگاههای اجرایی، صورت می گیرد که در آن مهارت ها و شایستگی های شغلی معرفی شدگان متناسب با نیاز دستگاه اجرایی و کدشغل مربوطه مورد ارزیابی قرار می گیرد.
در انتها خدایگان تصریح کرد: با عنایت به شفاف بودن روند اجرایی شدن فراخوان سوم جذب نخبگان در دستگاههای اجرایی مطابق با آئین نامه و شیوه نامه مزبور، بنیاد ملی نخبگان آماده پاسخگویی به هرگونه ابهام نسبت به فرآیندها و روند بررسی پرونده متقاضیان است.
منبع: ثبت آسان
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط ثبت آسان
نظرات بینندگان در مورد مطلب ثبت آسان
نظر شما در مورد این مطلب