انقلاب اسپار هند در صنعت خرده فروشی
به گزارش ثبت آسان دنیای خرده فروشی و یا به اصطلاح بین المللی اش Retail روز به روز دستخوش تغییرات اساسی می شود و عواملی تعیین كننده چون تكنولوژی نقش مهمتری در زیرساخت های آن دارد. شاید تا چند سال پیش فروش و تحویل آنلاین كالا انقلابی نوین در خرده فروشی به حساب می آمد اما امروز دنیا به سمتی حركت می كند كه تجربه خرید را به تجربه ای هیجان انگیز برای مشتریان تبدیل كند. با عنایت به اهمیت استفاده از فضاهای فروشگاهی و نقش مهمی كه در ایجاد درآمد بیشتر دارد، ساز و كار آفلاین برای ایجاد این تجربه گرفتار محدودیت شده و برندها تلاش در بهره گرفتن از فناوری برای تأمین نیازهای عاطفی مشتریانشان هستند.
یكی از بهترین و پیشروترین این نمونه ها اسپار هند است. مجوز فعالیت اسپار هند توسط اسپار اینترنشنال به گروه "لندمارك" در دبی داده شده و امروز بیشتر از ۲۳ هایپرماركت در سراسر این كشور دارد. اگر بخواهیم از مشتریان اسپار هند بگوییم می توانیم به این نكته اشاره كنیمكه اكثریت آنها را گروه سنی بالای ۲۵ سال می سازند كه تمركز اصلی شان روی قیمت مناسب می باشد. ازاین رو، استراتژی اسپار هند روی ایجاد تفاوت از لحاظ تجربه خرید و قیمت است. از آنجایی كه قیمت حوزه ای است كه تقریباً تمام فروشگاه های زنجیره ای در هند روی آن مانوور می كنند، اسپار استراتژی اصلی خویش را به تجربه خرید بهتر مشتریانش مختص كرده است.
در همین راستا، تكنولوژی بعنوان عامل اصلی تفاوت به كار گرفته شده تا اسپار انقلابی در صنعت خرده فروشی در هند ایجاد كند. در زیر به موارد به كارگیری اسپار از فناوری و نوآوری اشاره خواهیم كرد:
· "خانه خویش را طراحی كنید": این تكنولوژی این امكان را به مشتریان می دهد تا دكور منزل خویش را به صورت مجازی روی صفحات لمسی ایجاد كنند و قبل از خرید، دید بهتری از فضای جدید خود داشته باشند.
· "صفحه لمسی مخصوص بچه ها": این صفحه برای بچه ها بازی های مختلف و سرگرمی فراهم می آورد تا پدر و مادرهایشان راحت تر خرید كنند.
· "كیوسكهای كمكی": این كیوسك ها در نقاط مختلف فروشگاه جانمایی شده اند تا مشتریان بتوانند شخصاً كالاهای مورد نیاز خویش را پیدا كنند.
· "كیوسك های سلف چك آوت": این كیوسك ها به مشتریان این امكان را می دهند تا در صف خرید معطل نشوند و بتوانند بدون مشكل هزینه های خرید خویش را پرداخت كنند.
· "مدیریت انرژی": اسپار با سیستم ردیابی روی میزان مصرف برق نظارت دارد و آنرا ردیابی می كند.
· "اپلیكیشن كمكی در طبقات": این اپلیكیشن امكان دسترسی ساده و سریع مشتریان به اطلاعات در رابطه با موجودی كالا را در طبقات مختلف فروشگاه فراهم می آورد.
اما نوآوری های اسپار به همین جا ختم نمی گردد. نوآوری اصلی اسپار به نصبكیوسك دیجیتال در یكی از بزرگترین پارك های فناوری دنیا یعنی "مانیاتا تك پارك" است. پارك فناوری مانیاتا در بنگلور به مساحت ۳۰۰ هكتار، خانه برندهای پیشرویی چون IBM، فیلیپس، NVIDIA، نوكیا و رویز رویس است. این كیوسك دیجیتال در عرضه تجربه خرید آسان و منحصربفرد و تحویل كالا بسیار دقیق و پیشرو است. این كیوسك یك صفحه لمسی ساده دارد و تور مجازی هایپرماركت، سفارش و تحویل در همان روز را برای كارمندان پارك فناوری فراهم می آورد.
نوآوری و تكنولوژی را كنار بگذاریم، رابطه اسپار با تأمین كنندگان، كارمندان و مشتریانش، نقشی پررنگ در انقلاب صنعتی این خرده فروش در هند داشته است كه به تفكیك به آنها خواهیم پرداخت:
اسپار و تأمین كنندگان
مدل عملیاتی اسپار بر اساس زنجیره تأمین كارآمد و رابطه تنگاتنگ با تأمین كنندگان برای دستیابی آنها به بیشترین حاشیه سود امكان دارد. مقیاس سیستم پخش و حمل و نقل اسپار با كاهش هزینه های عملیاتی همراه می شود. بدین سان كه حجم زیاد محصولات در مركز پخش، هزینه های ثابت را بگونه ای سرشكن می كند تا منجر به كاهش هزینه های واحد شود.
اسپار و كارمندان
اسپار برای كارمندانش دوره های آموزشی سختگیرانه ای را ترتیب می دهد تا كارمند در هر سطحی كه باشند خویش را ارتقا دهند. كارمندان اسپار علاوه بر گذراندن دوره هایی كه منجر به خلق محیط كاری سالم تر و رقابتی تر برای خود و دیگران می شود، ماهانه امكان انتخاب شدن بعنوان كارمند ماه و گرفتن جایزه را دارند. علاوه بر این اسپار كارت های "متشكریم" را طراحی نموده تا كارمندان بتوانند از هر فردی كه در كاری كمكشان می كند، تشكر كنند.
اسپار و مشتریان
اسپار با راه اندازی كمپین "جشن هند" تمامی فستیوال های داخلی را جشن می گیرد. از این طریق، اسپار میراث فرهنگی، وسعت جغرافیایی، زبان های گوناگون، دست پخت های متنوع و سبك زندگی مختلف مردم را محترم می شمارد و با پاس داشتن آنها، مردم هند را به یكدیگر نزدیكتر می كند. ۲۱۲۱
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد مطلب ثبت آسان